Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum rezolvam problemele cand completam Declaratia 101. Raspunsul care va salveaza de erori!

20-Mar-2017
4722

Cunoastem deja consecintele grave pe care completarea incorecta sau incompleta a unei declaratii le poate avea pentru firma. Daca ar fi sa facem un top al celor mai des sanctionate greseli, declaratiile fiscale incorecte, nedepuse la termen sau incomplete s-ar afla printre primele locuri.



Tocmai de aceea ne dorim sa clarificam cat mai mult, inclusiv prin studii de caz, toate acele posibile situatii de care profesionistii contabili sau antreprenorii se lovesc in practica din fiecare zi.

Avem astfel urmatoarea situatie: "In Declaratia 101, programul de contabilitate preia cheltuielile cu amortizarea la randul11 "Amortizare fiscala" dupa care suma este preluata la randul 16 "Total deduceri". Respectiva cheltuiala cu amortizarea este preluata tot de program la randul 28 "Cheltuieli cu amortizarea contabila" si adunata alaturi de impozitul pe profit la randul 34 "Total cheltuieli nedeductibile". Cheltuielile cu amortizarea sunt cheltuieli nedeductibile? Daca nu sunt, de ce apar la randul 34 "Total cheltuieli nedeductibile"?"

 

Conform prevederilor de la art. 28 alin. (2) din Codul fiscal, mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indepline?te cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut ?i utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului ( in prezent 2.500 lei fara TVA);


c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

Amortizarea mijloacelor fixe (metodele folosite) trebuie prevazuta in Manualul de politici si proceduri contabile al societatii.

Amortizarea fiscala se calculeaza incepand cu luna urmatoare celei in care imobilizarea corporala amortizabila este pusa in functiune, pana la recuperarea integrala a valorii de intrare, conform duratelor normale de functionare stabilite in Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Duratele normale de functionare a imobilizarilor corporale amortizabile se preiau din Catalogul aprobat prin HG 2139/2004, publicata in M.Of. nr. 46 din 13 ianuarie 2005.

La achizitia unei imobilizari corporale noi, pe baza catalogului se stabileste durata normala de functionare in ani cu posibilitatea alegerii unei durate cuprinse intre o limita minima si una maxima.
Conform prevederilor de la art. 28 alin. (17) din Codul fiscal pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala.

Din punct de vedere contabil, conform OMFP 1802/2014 mijloacele fixe sunt active:
a) detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; si
b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.

Prin urmare, nu se mentioneaza un plafon valoric peste care o achizitie se incadreaza in categoria mijloacelor fixe.

Daca cele doua conditii sunt indeplinite, din punct de vedere contabil se poate amortiza orice bun, de orice valoare. Amortizarea contabila este cea inregistrata pe balanta.

Astfel amortizarea fiscala, poate fi diferita de amortizarea contabila. In mod ideal, societatea ar trebui sa detina doua registre de mijloace fixe: unul contabil si unul fiscal.

Registrul contabil serveste la furnizarea informatiilor care se inregistreaza in contabilitate (notele contabile de amortizare 6811= 281xx).

Registrul fiscal este doar o evidenta externa, care furnizeaza informatii atunci cand se calculeaza impozitul pe profit.

Pentru o reflectare corecta cheltuililor la calculul impozitul pe profit , cheltuielile cu amortizarea vor fi evidentiate in declaratia 101 privind impozitul pe profit la randurile 11, 11.1,11.2 si 11.3 si randul 28.

La randul 11 se trece valoarea sumelor cu amortizarea fiscala recunoscuta (conform legilor fiscale), iar la randul 28 sumele reprezentand amortizarea contabila inregistrata in evidenta contabila. Prin diferenta rezulta suma nedeductibila.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici