Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Expert contabil autorizat CECCAR: Obligatii de inregistrare ca entitate raportoare (Legea 129/2019)

13-Feb-2020
4147

O societate cu obiect de activitate contabilitate, autorizata la CECCAR fara angalati, cu asociat unic expert contabil autorizat, care conduce contabilitatea, intocmeste declaratiile, intocmeste bilantul, dar nu face operatiuni de banca sau numerar pentru clientul sau aceasta presteaza aceste operatiuni cu angajatii proprii, trebuie sa se inregistreze conf. Legii 129/2019 ca entitate raportoare? Cum se procedeaza in acest caz si ce trebuie prevazut in contractul de prestarii servicii?

Consultantul fiscal Justinian Cucu - jurist - ne arata ca, din perspectiva dispozitiilor cuprinse in Legea nr. 129/2019, prima etapa ce urmeaza a fi intreprinsa de o societate sau de catre o persoana care desfasoara o activitate in calitate de profesionist in mod direct este aceea de a identifica din perspectiva art. 5 din lege calitatea de entitate raportoare.

In cazul expus, se poate constata conform enumerarii cuprinsa la acest articol ca activitatea societatii o plaseaza in sfera entitatilor raportoare din perspectiva art. 5 lit. e) care cuprinde auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila;

Citeste si:

Anunt pentru membrii CECCAR: detalii despre Legea pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor

In succesiune urmeaza sa verifice daca, in conformitate cu prevederile art. 23 din lege entitatile raportoare au obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 pe care sa il comunice Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

In conformitate cu art. 23 din lege se poate constata ca regula generala dispune ca entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea legii, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta (parcurgand procedura de inregistrare de pe siteul Oficiului). Prin exceptie de la aceasta regula, alin. (4) al aceluiati articol stabileste ca obligatiile de desemnare mentionate mai sus nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, exceptie care nu este aplicabila in cazul analizat deoarece activitatea se desfasoara prin intermediul societatii de contabilitate si nu ca persoana fizica.

In final, dupa aceasta etapa de desemnare, stabilita a avand termen 17 ianuarie 2020, urmeaza a fi avute in vedere ansamblul obligatiilor prevazute de Legea nr. 129/2019 cum sunt cele de efectuare a raportarilor prevazute de art. 6 si 7 din lege dar si a celor de stabilire a politicilor, normelor interne, mecanismelor de control intern si a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor in cadrul carora se pun in aplicare masuri de cunoastere a clientelei, de evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare, de instruire si evaluare periodica a angajatilor, si de pastrare a documentelor.

Operatiunile de raportate mentionate mai sus prevazute de art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 au in vedere atat operatiunile cu numerar prevazute la art. 7 cat si raportul privind tranzactiile suspecte astfel cum este prevazut la art. 6. Astfel, in calitate de entitate raportoare aveti obligatia de a raporta tranzactiile proprii cu numerar prevazute la art. 7 dar sa si transmiteti Oficiului rapoarte privind tranzactii suspecte pentru tranzactiile pe care le constatati la nivelul clientilor in urma procedurilor de indeplinire a serviciilor de contabilitate.

In concluzie, calitatea de entitate raportoare se stabileste individual la nivelul fiecarei societati (inclusiv la nivelul clientilor pentru situatia prevazuta la art. 5 lit. i) pentru cazurile legate de operatiuni cu numerar), societatea de contabilitate nefurnizand servicii in materia prevenirii spalarii banilor pentru clienti, ci doar avand la nivel individual obligatii daca efectuaza direct operatiuni cu numerar peste plafon sau in cazul in care constata la nivelul propriilor clienti tranzactii suspecte.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016