Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prezentarea certificatului de rezidenta fiscala. Ce atrage conventia de evitare a dublei impuneri?

29-Ian-2014
12517
Certificatul de rezidenta fiscala este obligatoriu numai in anumite situatii, multe dintre acestea avand factori conditionati de conventia pentru evitarea dublei impuneri. Se va stabili ce implicatii fiscale are detasarea unui om de la societatea-mama din Germania la filiala din Romania mai mult de 183 zile - activitate dependenta, cu domiciliu permanent la sediul filialei din Romania.

Detasarea se face in baza unui contract de prestari servicii, iar societatea din Germania factureaza trimestrial catre filiala din Romania remuneratia persoanei detasate. Vom vedea astfel daca certificatul de rezidenta va trebui prezentat de detasat sau de catre societatea din Germania.

1. In aplicarea prevederilor Conventia dintre Romania si Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Berlin la 4 iulie 2001 si ratificata prin Legea 29/2002, ca urmare a prezentarii de catre persoana fizica nerezidenta a certificatului de rezidenta fiscala in Germania, veniturile din activitati dependente realizate de aceasta pentru activitatea desfasurata in Romania se impun in conditiile prevazute in conventie daca respectiva persoana fizica face dovada rezidentei in statul cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.

Astfel, asa cum se precizeaza si la art. 15 din Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si Germania, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul in care activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este astfel exercitata, remuneratiile primite pot fi impuse in celalalt stat.

Remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:


a) beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat; si
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.

De asemenea, din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, in conditiile legislatiei europene existente, se impune respectarea Regulamentului (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Articolul 11 din noul Regulament stabileste regulile generale pe principiului ca persoanele trebuie sa fie supuse doar legislatiei unui singur Stat membru. Astfel, regula generala impune persoanei care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru sa se supuna legislatiei din statul membru respectiv.

De la aceasta regula, Regulamentul stabileste prin art. 12 regula speciala potrivit careia, in cazul detasarii, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana. Pe cale de consecinta in situatia depasirii celor douazeci si patru de luni sau trimiterii salariatului pentru inlocuirea unei alte persaone, se va aplica legislatia de securitate sociala in care se afla locul de munca, respectiv in Romania.

Pentru ca salariatul detasat sa ramana supus legislatiei de securitate sociala din statul care a dispus detasarea, trebuie obtinut formularul A1 care este o declaratie cu privire la legislatia aplicabila, fiind util pentru dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere. Se recomanda ca formularul A1 sa fie disponibil spre a putea fi prezentat de salariat sau de angajatorul sau institutiei din tara in care acesta lucreaza, pentru a confirma situatia sa in materie de securitate sociala si a indica in ce tara trebuie platite contributiile de asigurari.

2. Persoana fizica nerezidenta este cea care trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala, situatie in care vor fi facute aplicabile prevederile conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu statul respectiv. In temeiul acesteia va fi analizata aplicabilitatea articolului referitor la profesiile dependente.

Prin urmare, in situatia prezentarii certificatului de rezidenta, stabilirea dreptului de impunere pentru veniturile realizate de salariatul strain pentru activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, se va face in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate.




Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016