Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Servicii de consultanta constituire firma. Decontare cheltuieli

06-Dec-2010
7120

Georgeta Serban Matei, valabil la 06-Dec-2010

Intrebare: Societatea noastra presteaza servicii de consultanta. In luna noiembrie incaseaza in banca de la un client din Italia - persoana fizica - suma de 1500 euro pentru a constitui o societate comerciala in Romania pentru clientul respectiv. Din aceasta suma societatea noastra achita taxele notariale si taxele la registrul comertului pentru infiintarea societatii clientului.

1. Pentru incasarea in banca de 1500 euro de la client presoana fizica italiana suntem obligati sa emitem o factura? Daca da, o emitem fara TVA in baza carui articol si o cuprindem in Declaratia 390 ca livrare de servicii intracomunitare?

2. Facturile si chitantele de la Registrul comertului si notar sunt cu numele societatii clientului. Cum se face decontarea intre societatea noastra si client de 1500 euro? Poate clientul sa cuprinda in contabilitatea lui cheltuieli de constituire de 1500 euro doar pe baza contractului de prestari servicii consultanta?

Pune si tu o intrebare Specialistilor in Fiscalitate
Detalii Click Aici

Raspuns:
D.p.d.v. al TVA, orice persoana fizica este considerata persoana neimpozabila. Avand in vedere faptul ca in aceasta etapa de infiintare a unei societati comerciale serviciile sunt prestate in beneficiul unei persoane fizice care la momentul incheierii contractului de prestari servicii de consultanta nu are calitatea de persoana impozabila, serviciul prestat de firma dvs. este impozabil in Romania deoarece locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania.

Se aplica astfel regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 3 din Codul fiscal conform careia locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Deci, pentru serviciul prestat firma dvs. trebuie sa colecteze TVA cu cota standard TVA de 24% pe baza emiterii unei facturi pentru contravaloarea serviciului de consultanta prestat.

Emiterea facturii este obligatorie, aspect reglementat chiar prin textul art. 155 alin. 1 din Codul fiscal: "Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.".

Deci, factura trebuie emisa chiar daca beneficiar al serviciului este o persoana fizica, neimpozabila d.p.d.v. al TVA, indiferent de faptul ca este sau nu este rezidenta in Romania.

Daca din suma totala de 1.500 euro, valoarea serviciului prestat este de 300 euro (ipotetic) iar restul reprezinta contravaloarea taxelor notariale si de inregistrare la O.N.R.C., factura trebuie emisa cu TVA doar pentru valoarea de 300 euro. Factura se poate emite in euro, dar cu inscrierea sumei TVA colectate in valuta si in lei. Factura astfel emisa se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".

Deoarece factura se emite cu TVA colectata, operatiunea nu reprezinta pentru firma dvs. o prestare intracomunitara de servicii astfel incat sa fie raportata si prin declaratia cod 390.

Diferenta de 1.200 euro reprezinta sume decontate in contul clientului pentru care nu este obligatorie emiterea facturii. Totusi, factura se poate emite pentru suma de 1.200 euro, dar cu inscrierea mentiunii "factura de decontare". La originalul acestei facturi se anexeaza facturile decontate in numele clientului, inclusiv chitantele aferente care pot fi inregistrate in evidenta contabila a beneficiarului prin debitul contului 201 "Cheltuieli de constituire" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori".

In acelasi cont 201, beneficiarul inregistreaza si suma de 300 euro reprezentand contravaloarea serviciilor de consultanta, inclusiv TVA. Deci, firma nou infiintata poate sa inregistreze pe cheltuieli de constituire contravaloarea serviciilor de consultanta, inclusiv celelalte cheltuieli legate de infiintare.

In acest caz, firma de consultanta nu inregistreaza suma de 1.200 euro nici pe conturile de cheltuieli din activitatea de exploatare, dar nici pe conturile de venituri. In evidenta contabila a firmei dvs., trebuie anexate, in fotocopie, la exemplarul 2 al facturii de decontare, toate facturile si chitantele care apartin clientului dvs., sumele achitate fiind inregistrate in debitul contului 461 "Debitori diversi" (analitic distinct).

Firma de consultanta inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare doar echivalentul in lei al sumei de 242 euro (300 euro ? 58 euro TVA= 242 euro). Modalitate de facturare si decontare a sumei de 1.500 euro trebuie sa rezulte din contractul incheiat intre parti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici