Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Cesiune parti sociale. Cum se impoziteaza veniturile nerezidentilor si care sunt declaratiile obligatorii?

12-Nov-2015
8270

Analiza noastra de azi, cat se poate de cuprinzatoare, aduce in prim-plan o societate din Romania care are in structura asociatilor o societate rezidenta in Cipru care detine 50% din partile sociale si o societate comerciala din Romania care detine, de asemenea, 50% din partile sociale.

Societatea rezidenta in Cipru urmeaza sa cesioneze partile sociale detinute catre al doilea asociat (societatea comerciala din Romania). Valoarea de vanzare a partilor sociale este mai mare decat valoarea nominala a acestora si, prin urmare, societatea din Cipru va realiza un profit (castig de capital).

Societatea din Cipru va prezenta certificat de rezidenta fiscala eliberat de autoritatile din Cipru. Impunerea se va efectua in Cipru conform prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si Cipru.

Iata care sunt intrebarile:

Ce obligatii declarative are societate comerciala din Romania in calitate de cesionar? Ce obligatii declarative are societatea din Cipru in calitate de cedent?

Societatea din Cipru are obligatia de a se inregistra in Romania chiar daca potrivit Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si Cipru impunerea se va efectua in Cipru? Societatea din Cipru are obligatia de a se inregistra in Romania si care este organul fiscal competent la care trebuie sa se inregistreze?

In ceea ce priveste impozitarea veniturilor realizate de catre persoana juridica nerezidenta urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 115 alin. 2 lit. b) din Codul fiscal potrivit carora veniturile unei persoane juridice straine obtinute din transferul titlurilor de participare detinute intr-o persoana juridica romana sunt supuse impozitului pe profit reglementat in cadrul Titlului II din Codul fiscal. Astfel, potrivit art. 30. alin.(1) din Codul fiscal persoanele juridice straine care obtin venituri din proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea-cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana au obligatia de a plati impozit pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri.

In acelasi timp, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol orice persoana juridica straina care obtine venituri din vanzarea-cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana are obligatia de a declara si plati impozit pe profit, potrivit art. 34 si 35 din Codul fiscal determinat in conditiile art. 19 si urmatoarele din acest act normativ. Art. 30 statueaza posibilitatea desemnarii un imputernicit pentru a indeplini aceste obligatii. Art. 18 din Codul de procedura fiscala stabileste conditiile de desemnare fiind reglementata la alin. (4) obligatia contribuabilului fara domiciliu fiscal in Romania, care are obligatia de a depune declaratii la organele fiscale sa desemneze un imputernicit, cu domiciliul fiscal in Romania, care sa indeplineasca, in numele si din averea contribuabilului, obligatiile acestuia din urma fata de organul fiscal.

In ceea ce priveste obligatia de plata si de declarare initiala a impozitului, in conformitate cu prevederile art. 30 alin. (4) din Codul fiscal, aceasta revine cesionarului atunci cand cesionarul este o persoana juridica romana, cum este cazul in situatia analizata, urmand ca persoana juridica straina sa declare si sa plateasca impozit pe profit la nivel anual potrivit art. 35 din Codul fiscal.

Clarificatoare, in cazul in speta sunt si prevederile pct. 89 indice 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 30. Potrivit acestora in situatia in care platitorul de venit este o persoana juridica romana acesta are obligatia declararii si platii impozitului pe profit in numele persoanei juridice straine care realizeaza veniturile. In acelasi timp, persoana juridica straina care realizeaza veniturile din cesionarea titlurilor de participare declara si plateste impozit pe profit, potrivit art. 35 din Codul fiscal, luand in calcul atat impozitul pe profit retinut de catre cumparatorul, persoana juridica romana in conditiile de mai sus.

Desigur ca, prezentand certificatul de rezidenta fiscala va fi facuta aplicabila Conventia pentru evitarea dublei impuneri ratificata prin Decretul nr. 261/1982. Potrivit art. 14 pct. 4 veniturile din cesiunea perticipatiilor vor fi impuse doar in statul de rezidenta al cedentului respective Cipru.

In conditiile prezentarii certificatului de rezidenta fiscala societatea cesionara nu are obligatii declarative si de plata, dupa cum nici cea cedenta nu are astfel de obligatii deoarece venitul realizat nu face obiectul impunerii in Romania, astfel ca nu exista obligatia de inregistrare fiscala potrivit art. 72 din Codul de procedura fiscala.

In ipoteza in care nu este prezentat certificatul de rezidenta fiscala competenta in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor de inregistrare, declarative si de plata revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla societatea a carei parti sociale sunt transferate, conform OMFP nr. 2157/2006 cu modificarile si completarile ulterioare. Intr-o astfel de ipoteza ar exista si obligatia de inregistrare fiscala in conformitate cu prevederile art. 72 din Codul de procedura fiscala la acelasi organ fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016