Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tert poprit. Cum se va face compensarea datoriilor

27-Iul-2012
16090
Analizam cazul unei societati care a primit de la Finante o adresa de poprire pentru platile pe care trebuie sa le efectueze catre un furnizor (firma respectiva este si clientul societatii). Vom stabili in ce masura se poate face compensare in perioada in care exista adresa respectiva.

Raspuns:

Potrivit art. 149 alin. (5) din Codul de procedura fiscala , poprirea asupra veniturilor debitorilor persoane fizice sau persoane juridice se infiinteaza de catre organul de executare, printr-o adresa care va fi comunicata tertului poprit, dispozitiile art. 44 cu privire la comunicarea actului administrativ fiscal aplicandu-se in mod corespunzator. Totodata, va fi instiintat si debitorul despre infiintarea popririi.

Potrivit alin. (7)- alin (9) ale aceluiasi articol, poprirea infiintata anterior, ca masura asiguratorie, devine executorie prin comunicarea copiei certificate de pe titlul executoriu, facuta tertului poprit, si instiintarea despre aceasta a debitorului.

Poprirea se considera infiintata din momentul primirii adresei de infiintare de catre tertul poprit. In acest sens, tertul poprit este obligat sa inregistreze atat ziua, cat si ora primirii adresei de infiintare a popririi pentru a fi prevenite situatiile in care se inregistreaza adresa dupa ce tertul a instiintat debitorul despre acest fapt si au fost deja efectuate platile.


Dupa infiintarea popririi, tertul poprit este obligat:
a) sa plateasca, de indata sau dupa data la care creanta devine exigibila, organului fiscal, suma retinuta si cuvenita, in contul indicat de organul de executare;
b) sa indisponibilizeze bunurile mobile necorporale poprite, instiintand despre aceasta organul de executare.

Potrivit alin. (13), incalcarea prevederilor alin. (9), (10), (12) si (15) atrage nulitatea oricarei plati
Potrivit prevederilor art. 150 din Codul de procedura fiscala , daca tertul poprit instiinteaza organul de executare ca nu datoreaza vreo suma de bani debitorului urmarit, precum si in cazul in care se invoca alte neregularitati privind infiintarea popririi, instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau sediul tertului poprit, la cererea organului de executare ori a altei parti interesate, pe baza probelor administrate, va pronunta mentinerea sau desfiintarea popririi. Judecata se face de urgenta si cu precadere.

Pe baza hotararii de mentinere a popririi, care constituie titlu executoriu, organul de executare poate incepe executarea silita a tertului poprit, in conditiile prezentului cod. Termenul scurt de solutionare a situatiei prin aceasta procedura are in vedere faptul ca, potrivit art. 150, dar si art. 172 privind procedura contestatiei la executare, tertul poprit care nu indeplineste conditiile pentru a dobandi acesta calitate trebuie sa formuleze contestatia la judecatorie in termen de 15 zile de la data primirii adresei de infiintare a popririi. Nerespectarea acestui termen de decadere ar pune tertul poprit in imposibilitatea de a se opune masurilor nelegale dispuse de organul fiscal.

Potrivit prevederilor art. 1.622 din Codul civil , compensatia nu are loc si nici nu se poate renunta la ea in detrimentul drepturilor dobandite de un tert.

Astfel, debitorul care, fiind tert poprit, dobandeste o creanta asupra creditorului popritor nu poate opune compensatia impotriva acestuia din urma.

Debitorul care putea sa opuna compensatia si care a platit datoria nu se mai poate prevala, in detrimentul tertilor, de privilegiile sau de ipotecile creantei sale.

Astfel in situatia in care nu exista sume de bani pe care le datorati debitorului ttrebuie sa va adresati instantei de judecta din raza teritoriala unde se afla domiciliul sau sediul tertului poprit, in termen de 15 zile, pentru a se pronunta mentinerea sau desfiintarea popririi.Nu puteti sa efectuati compensarea in perioada in care exista adresa respectiva, intrucat aceasta poate fi nula dupa cum se prevede la aliniatul 13 al articolului 149.

In concluzie, apreciez ca, in cazul in care tertul efectueaza plata (compensarea) in contul furnizorului fara a tine cont de adresa AFP privind infiintarea popririi, dupa ce aceasta a fost comunicata, potrivit prevederilor de mai sus, nu numai ca poate fi invocata nulitatea platiilor (compensarii) efectuate, dar compania terta poate fi tinuta in continuare raspunzatoare fata de autoritatile fiscale pentru suma respectiva, chiar daca aceasta a fost platita furnizorului.

Aceasta din urma consecinta este cea mai importanta deoarece semnifica posibilitatea ca tertul poprit sa fie la randul sau supus executarii silite prin oricare din procedurile prevazute de Codul de procedura fiscala : popriri la banci si la terti, executare silita mobiliara si imobiliara. Aceasta angajare a raspunderii, efectuata potrivit art. 28 din Codul de procedura fiscala pentru suma ce ar fi trebuit retinuta, se realizeaza in baza unei proceduri administrative si produce efecte imediate chiar daca ulterior masura este contestata la instanta competenta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016