Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Vanzare imobil in valuta. Procedura si tratament fiscal

04-Sep-2012
13417
Analizam cazul unei societati comerciale care doreste sa vanda apartamentul sediu social al firmei unei persoane fizice care vrea sa plateasca in euro (vanzarea se face in scopul administrarii patrimoniului). Vom stabili astfel daca factura de vanzare va fi intocmita in euro si care va fi modalitatea de incasare in acest caz, suma fiind mai mare de 50.000 euro.

Raspuns:

Ca si prima observatie, normele metodologice pentru art. 151 alin. (1) din Codul fiscal stabilesc posibilitatea ca o factura sa fie emisa in orice moneda, fie in lei, fie in valuta, in orice limba a Comunitatii europene, cu obligatia emitentului de a transforma si in lei valoarea TVA pe factura, daca vanzarea este supusa TVA.

Actul normativ ce reglementeaza in acest moment platile si incasarile pe teritoriul Romaniei, este Regulamentul 4/2005, republicat 2007, cu modificari. Potrivit art. 2 din acest regulament, operatiile de plati si incasari desfasurate intre rezidenti si nerezidenti se pot efectua in mod liber, atat in valuta cat si in lei, conform contractelor intre parti, fapt pe care il consideram realizabil si la vanzarea acestor imobile catre nerezidenti, indiferent ca sunt persoane fizice sau juridice.

In ce priveste tranzactiile care decurg din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii intre rezidenti, platile si incasarile se efectueaza in lei. Legiuitorul a mentionat in anexa 2 din regulament, situatiile in care intre rezidenti pot fi efectuate si plati in valuta.

In acest sens, cunoastem existenta unei Circulare a BNR, comunicata bancilor, prin care se defineste mai exact ce se intelege prin livrare de bunuri/prestare de servicii, si acestea cuprind inclusiv vanzarile de imobile.

Cu toate acestea, in anexa 2 la lit. e) din regulament, din categoriile de rezidenti ce pot face plati in valuta se regasesc persoanele fizice, ce dispun plati in valuta cu caracter ocazional, intre operatii dispuse intre aceste persoane fizice.

Practic, nu exista o interpretare unitara a acestei situatii, in sensul ca bancile nu pot impune persoanei fizice in ce moneda pot sa isi deconteze obligatiile si cunoastem mai multe obligatii din practica, cand persoane juridice au vandut imobile catre persoane fizice, iar persoana fizica a decontat imobilul in valuta, pornind de la premisa ca datoria contractuala este in valuta si se achita in aceeasi moneda in care este exprimata obligatia.

Desigur, este necesar sa ne exprimam si o opinie foarte clara, consideram ca vanzarea unor bunuri imobile de catre o persoana juridica romana catre persoane fizice rezidente nu poate fi decontata decat in lei. Faptul ca se deconteaza in valuta de catre persoanele fizice o datorie catre o persoana juridica tine doar de capacitatea de convingere a celui ce efectueaza plata.

Insa, exista alte metode ajutatoare pentru diminuarea eventualelor pierderi din schimburi valutare, cum ar fi contractele spot pe valuta sau fixarea cursului de schimb pe tranzactii prin deschiderea conturilor la aceeasi banca de catre ambele persoane ce participa la vanzare-cumparare.

In ce priveste valoarea sumelor incasate cu numerar de catre societatea comerciala de la persoana fizica, acestea nu sunt limitate, insa exista obligatia raportarii sumelor mai mari de 15000 euro la Oficiul national pentru combaterea spalarii banilor. Raportarea se va efectua in 10 zile de la data incasarii.

In acest sens, va recomandam sa utilizati incasarile prin banca, datorita transparentei ridicate a transferurilor si tranzactiilor bancare.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Vanzare imobil in valuta. Procedura si tratament fiscal":
Rating:

Nota: 3.47 din 18 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • AMEF: Retur marfa. Obligativitatea utilizarii bonurilor de retur
    • In general, anumite magazine utilizeaza tipizate bonuri de retur pentru schimbul de produse sau pentru returul produselor. In aceasta situatie, unul dintre specialistii nostri ne va explica daca este obligatorie utilizarea bonurilor de retur si care este cadrul legislativ care reglementeaza acest lucru. Un operator economic a apelat la sfatul specialistului, marturisind ca in cazul in care utilizarea acestor documente nu este impusa de lege, doreste sa renunte la intocmirea lor pentru a...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor propune reducerea termenului de prescriptie a datoriilor fiscale la 2 ani!
    • Ministrul de Finante ia in calcul posibilitatea reducerii perioadei de prescriptie a datoriilor fiscale, Eugen Teodorovici anuntand ca va face o propunere astfel incat termenul sa scada de la 5 ani, la 2 ani. "ANAF avea multe alte lucruri de facut pana sa ajunga la acest tip de actiune. Ieri (vineri, n.r.) vorbeam cu vicepresedintele de la ANAF, care a pastorit aceasta situatie si care era convins de faptul ca este o masura foarte buna. Atunci mi-a venit si ideea de a propune o modificare...» citeste mai departe aici

  • Presedintele CNIPMMR: Niciodata salariul minim nu s-a marit cu 2 luni inainte de finalul anului
    • Pentru ca Guvernul nu mai are bani, transferul responsabilitatii si al costurilor este trecut in contul mediului privat, printr-o decizie nemaintalnita: aceea de marire a salariului minim la final de an, sustine presedintele Consiliului National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Intr-o declaratie oferita Agerpres, presedintele CNIPMMR a vorbit despre intentia Guvernului de a majora salariul minim inainte de inceputul anului viitor....» citeste mai departe aici

  • Procedura de distribuire interimara a dividendelor
    • Ce etape trebuie sa parcurga o microintreprindere cu asociat unic care doreste sa plateasca dividende din profitul inregistrat in anul 2018, conform reglementarilor valabile incepand cu luna iulie 2018 (plata trimestriala a dividentelor in cursul anului)? Se fac situatii financiare intermediare, in situatia in care bilantul s-a depus la 30 iunie 2018? Se face hotarare a adunarii asociatilor pentru aprobarea situatiilor financiare intermediare si a repartizarii profitului la dividende, la fel cum...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre posibila inghetare a salariilor: Este o varianta trimisa Comisiei Europene
    • Ministrul Finantelor a anuntat ca documentul prezentat de senatorul PNL, Florin Citu, privind o posibila inghetare a salariilor bugetare, este unul public trimis Comisiei Europene, si reprezinta un document de lucru. "Este un document trimis Comisiei Europene. Domnul senator n-a facut altceva decat sa preia un document public si sa-l puna pe pagina proprie de Facebook. Este un document de lucru, sa spunem asa, o posibila varianta trimisa Comisiei Europene, pentru ca acesta este modul in care...» citeste mai departe aici

  • Statul pune bani deoparte pentru copilul tau, in contul de economii in care pui si tu. Programul gROwth
    • Statul roman sprijina intiativa parintilor de a economisi bani pentru copiii lor, printr-o noua OUG pentru programul gROwth. Prin intermediul conturilor deschise la trezorerie, statul participa cu o cota parte la economiile parintilor pentru copiii lor. Aceste conturi nu pot fi accesate decat pana la implinirea varstei de 18 ani a copilului pe numele caruia s-a deschis contul respectiv, scrie e-juridic.ro. In acest fel, raportul va fi castig-castig: statul obtine un imprumut facil pe care il va...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016