Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie bunuri de la o unitate protejata autorizata. ce conditii sunt obligatorii?

29-Iul-2014
20997
In situatia in care se achizitioneaza de la o unitate protejata in contul fondului de handicapati (pe baza de factura, autorizatie, acord de parteneriat, contract) produse pe care unitatea protejata le-a cumparat de la o alta firma si le revinde, se stabileste daca se poate plati factura in contul fondului de handicapati.

De asemenea, vom vedea daca trebuie dovedit ca produsele respective sunt din productia proprie a firmei si daca in afara de existenta documentelor - autorizatie, acord de parteneriat, contract, factura, plata efectuata pana pe data de 25 a lunii urmatoare, mai trebuie indeplinite si alte conditii.

Conform art.5 pct.29 Legea 448/2006, unitatea protejata autorizata este operatorul economic de drept public sau privat, cu gestiune proprie, in cadrul caruia cel putin 30% din numarul total de angajati cu contract individual de munca sunt persoane cu handicap.

Conform art.78 alin.(2) Legea 448/2006, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap, intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.

Conform art.78 alin.(3) Legea 448/2006, persoana juridica care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile mai sus precizate, pot opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii :


a) Art.78 alin.(3) lit. a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;

b) Art.78 alin.(3) lit. b)sa achizitioneze produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat in conditiile prevazute la lit. a).

Conform alin.(4.1), aici nu se cuprind unitatile protejate infiintate in cadrul organizatiilor persoanelor cu handicap care pot desfasura si activitati de vanzari/intermedieri, cu conditia ca minimum 75% din profitul obtinut sa fie destinat programelor de integrare socioprofesionala pentru persoanele cu handicap din organizatiile respective.

Aceste unitati au obligatia prezentarii unui raport financiar la fiecare inceput de an, din care sa rezulte cum au fost utilizate fondurile obtinute prin activitatea comerciala.

In cazul mai sus prezentat, o persoana juridica privata, cu un numar de angajati mai mare de 50 , in sensul obligatiei ce deriva din prevederile Legii 448/2006, a optat pentru achizitie de produse de la o unitate protejata autorizata, in conditiile legale.

Intre cele doua entitati exista un acord de parteneriat, contract, iar unitatea protejata autorizata a pus la dispozitia societatii comerciale partenere copie a autorizatiei in acest sens.

Achizitia bunurilor se face pe baza de factura.

Plata bunurilor achizitionate se va face catre unitatea protejata autorizata, in baza facturilor emise.

Avand in vedere ca unitatea protejata autorizata achizitioneaza bunurile de la o firma si apoi le revinde societatii comerciale, va aflati sub incidenta art.78 alin.(4.1), in sensul ca unitatea protejata autorizata desfasoara activitate de vanzari, deci nu produce ea aceste bunuri.

In acest caz nu se va considera ca plata efectuata catre unitatea protejata este in contul obligatiei de plata, decat daca aceasta unitate protejata autorizata indeplineste conditia ca minimum 75 % din profitul obtinut sa fie destinat programelor de integrare socioprofesionala pentru persoanele cu handicap din organizatia respectiva si va pune la dispozitie un raport financiar la fiecare inceput de an, din care sa rezulte indeplinirea acestei conditii.

Daca nu se indeplineste conditia de mai sus, aveti obligatia platii in contul bugetului de stat a varsamintelor de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate, asa cum se prevede la art.78 alin.(2)

Daca se indeplineste conditia cu privire la destinatia a 75% din profitul obtinut si va pune la dispozitie raportul financiar doveditor, acesta corespunzand cu realitatea , atunci se va considera ca platiti in contul obligatiei cu privire la a varsamintelor de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate.

In acest caz, referitor la obligatia de declarare si plata a pozitia 24 din Declaratia 100, precizam :

In cazul in care valoarea bunurilor achizitionate de la unitatea protejata autorizata este egala cu suma datorata la bugetul de stat, in luna de raportare nu se va completa Declaratia 100 si nici nu se va plati la bugetul de stat;

In cazul in care, valoarea valoarea bunurilor achizitionate de la unitatea protejata autorizata este mai mica decat suma datorata la bugetul de stat, in luna de raportare se va declara in Declaratia 100 si se va plati la bugetul de stat doar diferenta dintre obligatia de plata si contravaloarea bunurilor achizitionate;

In cazul in care, valoarea valoarea bunurilor achizitionate de la unitatea protejata autorizata este mai mare decat suma datorata la bugetul de stat, in luna de raportare nu se va declara in Declaratia 100 si nu se va plati la bugetul de stat, iar diferenta se va reporta in lunile urmatoare prin diminuare obligatie de plata, oana la stingerea acesteia.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016