Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ati livrat marfa si nu puteti incasa CEC-ul sau bonul? Expertii raspund!

09-Apr-2014
6053
Este destul de intalnit riscul de neincasare a unui CEC sau bon emis de unele firme. Multe societati intampina astfel de probleme, iar solutionarea se face, in cele mai multe cazuri, in instanta. In cazul urmator, un client doreste sa achizitioneze marfa de la o societate cu plata la termen. Firma solicita bilet la ordin sau CEC, iar clientul a mentionat ca banca sa nu emite instrumente de plata si a sugerat incheierea unui contract de vanzare-cumparare in care sa se stipuleze ca plata va fi la 30 de zile.

Vom stabili daca in caz de neplata clientul poate fi silit sa achite numai pe baza contractului si in ce masura este mai eficient sa se ceara un CEC in loc de bilet la ordin.

Contractul incheiat cu clientul dumneavoastra este un acord scris ce intra sub incidenta Codul Comercial. Va recomand ca, indiferent de client, sa apelati la aceasta forma de incheiere a unei intelegeri comerciale. Contractul va stabili in mod clar si fara echivoc conditiile de livrare a marfii : termene, cantitati, calitate, valoare. In acelasi timp se vor stipula conditiile de plata: modalitati de plata, termene, penalitati datorate in cazul in care nu se indeplinesc conditiile asupra carora s-a convenit de partile semnatare si chiar daune material.

Nerespectarea de catre clientul dumneavostra a clauzelor contractuale cu privire la plata marfii livrate catre el de catre firma dumneavoastra, impreuna cu documentul care atesta acest lucru : factura si avizul de insotire a marfii (daca este cazul), vor sta la baza cererii de recuperare a creantei in instanta pe care aveti tot dreptul sa o depuneti in vederea recuperarii valorii pe care acesta o datoreaza catre companie. De asemenea, in cazul in care firma debitoare intra in procedura de insolventa, aceste documente: contract si facture de livrare vor sta la baza inscrierii companiei dumneavoastra in tabloul creditorilor, in vederea recuperarii de creanta.

Recomand incheierea unui contract cadru, indiferent de valoare sau cantitate a marfii de livrat, indifferent de modalitatea de plata (cash, OP si chiar CEC sau Bilet la ordin), cu conditia ca acesta sa fie corect intocmit, sa exprime clar si fara echivoc conditiile derularii afacerii.


De asemenea, recomand ca anterior demararii unei relatii economice, sa va verificati partenerii, clienti sau furnizori, atat din punct de vedere juridic, cat si din punct de vere fiscal, al probitatii lor pe piata, cat si al modului de a-si derula relatiile de afaceri cu alti parteneri. Este foarte simplu, avand in vedere ca informatiile primare sunt publice la Registrul comertului ori consultand in prima faza informatiile oferite de site-ul ANAF si al Ministerului de finante.

Multe din problemele ce apar intr-o relatie de afaceri ar putea fi evitate daca s-ar acorda o minima atentie credibilitatii sau situatiei faptice economice in care se afla partenerii carora urmeaza sa le livrati bunuri/prestari servicii sau celor de la care urmeaza sa achizitionati dumneavoastra.

In privinta CEC-ului si al Biletului la ordin, acestea sunt instrumente de plata bancara, reglementate prin Regulamentul 1 al BNR si prin Legea 58 si 59/1934.

Nimeni nu poate garanta 100% ca, daca vi s-a emis un CEC, Bilet la ordin sau o cambie, dumneavoastra veti incasa sumele ce vi se cuvin.

Doar ca, riscul de neincasare a unui CEC, se diminueaza, avand in vedere prevederile legale cu privire la faptul ca se considera incident de plata major, generand interdictie bancara, interzicandu-i-se titularului de cont care se afla in aceasta situatie sa mai emita CEC-uri pe o perioada de un an. Firma respectiva, care a inregistrat un incident de plata, va fi inregistrata in evidentele Centralei Incidentelor de Plati, figurand in baza de date pe o perioada de 7 ani.

Interdictia bancare pentru un incident de plata major apare in una din situatiile de mai jos:

- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului
- CEC refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara

Dar si in acest caz, dumneavoastra va trebui sa va recuperate creanta in instanta.

In schimb, conform prevederilor Titlui III “Dispozitii finale, penale si tranzitorii” , art.84 alin.(1) din Legea 59/1934 asupra CEC-ului, retinem ca se va pedepsi cu amenda de la 5.000 - 100.000 lei si inchisoare de la 6 luni pana la 1 an, afara de cazul cand faptul constituie un delict sanctionat cu o pedeapsa mai mare, in care caz se aplica aceasta pedeapsa:

1. Oricine emite un cec fara a fi avut autorizarea trasului;
2. Oricine emite un cec fara a avea la tras disponibil suficient, sau dupa ce a tras cecul si mai inainte de trecerea termenelor fixate pentru prezentare, dispune altfel, in total sau in parte de disponibilul avut;
3. Oricine emite un cec cu data falsa sau caruia ii lipseste unul din elementele esentiale aratate de alineatele 1, 2, 3 si 5 al art. 1 si art. 11;
4. Oricine emite un cec contrar dispozitiei ultimului alineat al art. 6.

Daca in cazurile prevazute de alineatele 2 si 3 de mai sus, emitentul procura trasului disponibilul necesar mai inainte de prezentarea cecului, pedeapsa se reduce la jumatate. Cand emiterea cecului se datoreaza unui fapt scuzabil, emitentul va fi aparat de pedeapsa.

Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul in care fapta constituie o infractiune sanctionata cu o pedeapsa mai drea (inselaciune in forma agravata), intrand sub incidenta Codului penal.

In schimb, emiterea un Ordin de plata pentru care nu exista acoperire la data valorificarii sale nu constituie infractiune daca nu exista elemente subiective sau obiective din care sa reiasa continutul constitutive al unei fapte penale, spre exemplu dovada existentei intentiei de savarsire a unei infractiuni de inselaciune, conform Codului Penal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016