Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce diferente exista intre provizioanele deductibile fiscal si cheltuielie cu deprecierea creantelor?

13-Mar-2013
16782
In randurile urmatoare, vom stabili cand se pot constitui provizioane pentru clienti incerti, urmand totodata sa vedem daca la data deschiderii falimentului clientului se poate constitui provizion de 100%.


Solutia consultantului:

Reglementarile contabile definesc provizioanele ca fiind pasive cu exigibilitate sau valoare incerta. Pentru a putea fi inregistrate in evidenta contabila cheltuieli cu provizioanele trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:

- sa existe o obligatie curenta la data bilantului generata de evenimente anterioare acestei date;

- este probabila efectuarea unor plati pentru onorarea obligatiei respective;

- suma poate fi estimata.


Provizioanele se inregistreaza in evidenta contabila la sfarsitul exercitiului financiar.

Provizioane pentru clienti incerti nu se inregistreaza din punct de vedere contabil deoarece, conform prevederilor pct. 218 si urmatoarele din OMFP 3055/2009, cu modificarile ulterioare, acestea au un alt regim.

Atunci cand se constata ca exista posibilitatea ca anumiti clienti sa nu mai poata fi incasati, se inregistreaza ajustari de valoarea. Cheltuielile privind ajustarile sunt nedeductibile din punct de vedere fiscal, dar, potrivit principiului prudentei trebuie sa se tina cont de deprecierea clientilor respectivi.

Primul pas in evidentierea posibilitatii existentei unor clienti care sunt rau platnici este acela al inventarierii.

In evidenta contabila au loc urmatoarele inregistrari legate de clientii incerti:



- inregistrarea unei ajustari ca urmare a riscului de neincasare in totalitate a creantei respective



4118 = 4111

"Clienti incerti sau "Clienti"

in litigiu"



6814 = 491

"Cheltuieli de "Ajustari pentru deprecierea

exploatare privind creantelor-clienti"

ajustarile pentru

deprecierea activelor

circulante"

- scoaterea din evidenta a creantei care nu mai poate fi incasata



654 = 4118

"Pierderi din creante "Clienti incerti sau

si debitori diversi" in litigiu"



si

- anularea ajustarii efectuate



491 = 7814

"Ajustari pentru "Venituri din ajustari

deprecierea pentru deprecierea

creantelor-clienti" activelor circulante"


Din punct de vedere fiscal, sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit urmatoarele tipuri de provizioane:

a) provizioanele constituite in limita unui procent de:

20% - incepand cu data de 1 ianuarie 2004,

25% - incepand cu data de 1 ianuarie 2005,

30% - incepand cu data de 1 ianuarie 2006,

din valoarea creantelor asupra clientilor si care indeplinesc urmatoarele conditii:

- sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;

- sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;

- nu sunt garantate de alta persoana;

- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii

- au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.


b) provizioanele constituite in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor asupra clientilor, inregistrate de catre societate, care indeplinesc cumulat urmatoarele conditii:

- sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2007;

- creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie;

- nu sunt garantate de alta persoana;

- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii;

- au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.

Provizioanele pentru clienti incerti se calculeaza pentru intreaga suma, inclusiv TVA aferenta. Ele se inregistreaza numai din punct de vedere fiscal si sunt luate in calcul in trimestrul in care sunt indeplinite conditiile de neincasare sau exista hotararea judecatoreasca de deschidere a falimentului.

Pentru ca provizioanele fiscale sa fie deductibile, acestea trebuie sa se refere la creante datorate de clientii societatii pentru produsele vandute (inclusiv marfuri, materiale, semifabricate etc.), lucrarile executate si serviciile prestate pe baza facturilor emise.

Rezulta ca:

- provizioanele deductibile din punct de vedere fiscal in limitele prevazute de Codul fiscal nu se inregistreaza in contabilitate si ele reprezinta sume de care se tine cont trimestrial/anual numai extracontabil,

- in contabilitate se inscriu numai cheltuieli cu deprecierile creantelor respective si numai la finele anului.

In formularul 101, aprobat prin OPANAF 1950/2012, cheltuielile cu provizioanele se inscriu:

- la rd. 2 "Cheltuieli de exploatare" - cu toata valoarea deprecierilor inregistrate in evidenta contabila,

- la rd. 17 "Provizioane fiscale" (20 sau 30% din valoarea clientului incert), asa cum rezulta din evidenta fiscala,

- la rd. 30 "Cheltuieli cu provizioanele si cu rezervele care depasesc limita prevazuta de lege" - cu toata valoarea inregistrata in evidenta contabila.

In felul acesta, ceea ce s-a dedus la rd. 2, se anuleaza cu ceea ce se inscrie la rd. 30 si ramane deductibila suma de la rd. 17.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016