
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile de mai jos, avem ca subiect un sediu social al societatii unde se depoziteaza stoc de marfa si care se afla intr-un apartament pentru care se plateste chirie lunara. Conform Codului fiscal, stabilim in ce masura cheltuielile cu intretinerea si energia sunt cheltuieli deductibile tinand cont ca sediul este folosit drept "depozit", iar activitatea economica se desfasoara la punctul de lucru.
De asemenea, vom vedea cum se inregistreaza facturile de energie care sunt pe numele persoanei fizice careia se plateste chirie si daca sunt tratate drept cheltuieli cu intretinerea sau cheltuieli cu fondul de rulment. Totodata, stabilim care este tratamentul cheltuielilor de la un alt punct de lucru pentru care exista un contract de comodat cheltuieli inregistrate pe numele administratorului (energie, intretinere).
Conform art. 25 , alin (3), litera k) din Noul cod fiscal:
"(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata: (…)
k) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop;”
Normele metodologice precizeaza:
“(3) In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, in aplicarea art. 25 alin. (3) lit. k) din Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente.”
(Prevederea legala se refera si la orice punct de lucru, nu numai la sediu, la care se desfasoara activitate economica.)
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Daca ati incheiat in numele firmei contracte cu furnizorii de utilitati, atunci deduceti cheltuielile si TVA conform facturilor.
Daca nu ati incheiat pe numele firmei contractele, acestea ramanand tot pe numele persoanei fizice proprietare, atunci :
- Practic nu veti inregistra facturile - ele nefiind adresate dvs. - ci numai plata utilitatilor:
605 = 5311/5121
- Nu veti deduce TVA - deoarece nu aveti o factura emisa pe numele firmei
- Veti deduce cheltuielile in baza prevederilor contractuale (care va obliga sa nu suspendati contractele cu furnizorii de utilitati si sa suportati contravaloarea lor), proportional cu spatiul utilizat.
Este foarte important sa se prevada in contracte faptul ca dvs. veti suporta cheltuielile de intretinere si pe cele cu utilitatile, acesta impreuna cu dovada platii fiind documentele justificative pentru deducerea cheltuielilor.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ce obligatii se aplica asupra unei firme mici privind casa de marcat si fiscalizareaSediul secundar. Unde se declara si vireaza impozitul pe venitul din salariiUnde declaram inchiderea unor puncte de lucru? Ce pasi urmam?Infiintare sedii secundare in strainatate. Ce trebuie sa stimCheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practiceUltimele articole
Impozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarCodul CAEN Rev3. Procedura de actualizare a codurilor pentru sediul social si punctele de lucruCasa de marcat. Pana cand trebuie sa depuneti F4109 daca NU folositi aparatul intr-o lunaDeschidere PUNCT DE LUCRU firma. Etape si acte necesareInchidere PUNCT DE LUCRU. Legislatie si acte necesareArticole similare
Achizitii intracomunitare de bunuri cu acordarea ulterioara a unui discontCheltuielile de protocol. Tratament fiscal si INREGISTRARI CONTABILE in 2013Contabilitatea microintreprinderilor. Ce trebuie sa stie orice contabil la inceputul lui 2019Produse protocol si apa acordata salariatilor. Norme 2013Reduceri comerciale aferente unui serviciu. Ce INREGISTRARI CONTABILE si tratament fiscal aplicam?Ultimele articole
Majorarea capitalului social din profit. Ce presupune si reglementari cheieBon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieCoasigurat sanatate. 2 modalitati prin care persoana FARA venituri poate fi asigurata la CASS + completarea D212SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITArticole similare
Se impoziteaza veniturile obtinute de asociatiile de proprietari din inCHIRIEre?Schimbare sediu social firma: documente de care ai nevoie pentru aceasta proceduraCHIRIE si utilitati suportate de angajator pentru salariat. Care va fi regimul fiscal?Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatiiAmortizarea si deprecierea investitiilor efectuate la imobilizari inchiriateUltimele articole
Mijloace fixe. Implicatii fiscale in cazul modificarii perioadei de amortizare a mijloacelor fixeCresterea profitabilitatii in servicii: 4 Puncte cheie de optimizare prin digitalizareMijloc fix neutilizat. Tratament fiscal in cazul vanzarii luiTaxe PFA: Impozit, CAS si CASS pentru un PFA cu activitate de make-up artist in 2025Cum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerArticole similare
Subventii in 2021. Cum se recunosc si cum se reflecta corect in contabilitate?Legislatia contabila se modifica de la 1 ianuarie 2015. Noi prevederi situatii financiare anuale si consolidateAjustarea valorii materiei primeRevista Romana de Fiscalitate nr. 40, Iunie 2009Contabilitatea activitatilor agricole. Tot ce trebuie sa stii in 2015Ultimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utila5 beneficii ale utilizarii unui sistem MES in industria greaCresterea profitabilitatii in servicii: 4 Puncte cheie de optimizare prin digitalizareFoaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcursSAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre STOCURI?Articole similare
Modificari din 2016 privind deducerea TVAProcedura pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVAStudiu MFP: Crestere economica si contributii bugetare la nivel teritorial in Romania post-crizaCompensare datorii asociat. Cum procedam?Din 25 mai 2023 marile fraude in materie de TVA vor fi pedepsite cu pana la 15 ani de inchisoare (Legea 125/2023)Ultimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA