
Raportul Special
realizat de specialisti
Am ales pentru analiza noastra cazul unei persoane fizice care detine un spatiu pe care il pune la dispozitia societatii unde este asociat. Punerea la dispozitie se face in baza unui contract de comodat. Asociatul doreste sa faca investitii la spatiul respectiv. Vom vedea astfel cum ar trebui sa fie inregistrate in contabilitate operatiunile care se vor face asupra spatiului (pe cheltuiala sau pe amenajari cladiri) si care vor fi implicatiile fiscale generate de aceste operatiuni (taxe locale si impozit pe venit).
Conform pct. 239 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv. La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractele incheiate, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform acestor reglementari.
Astfel, daca lucrarile efectuate reprezinta lucrari de modernizare, efectuate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare suplimentare fata de cele estimate initial acestea se vor inregistra in conturi de imobilizari (Contul 211 - Constructii) si se se supun amortizarii pe durata contractului de cedare a folosintei (contractul de comodat).
In caz contrar, costurile se inregistreaza in conturile de cheltuieli - 611 - "Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile”.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 28 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile: investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Astfel, in situatia in care investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de comodat/inchiriere sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice (in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau in scopuri administrative) acestea comstituie mijloace fixe amortizabile iar amortizarea fiscala se determina conform celor mai sus redate.
Valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.
In ceea ce priveste impozitul pe venit, conform art. 84 din Codul fiscal, constituie venit brut din cedarea folosintei bunurilor valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
Astfel cum se mentioneaza la pct. 20 alin. (2) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol reprezinta venit brut si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal valoarea investitiei. Proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat.
Astfel, valoarea investitiilor efectuate de catre societate asupra spatiului utilizat in baza contractului de comodat reprezinta pentru proprietar venit brut din cedarea folosintei bunurilor. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor societatea trebuie sa comunice proprietarului valoarea investitiei iar acesta are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat - formular 200.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Documentar fiscal: Cheltuieli deductibile la calculul venitului netStudiu de caz: Posibilitatea unui PFA de a deduce cheltuieli in cazul unui CONTRACT DE COMODATANAF - Certificat de folosinta a spatiului cu destinatia de sediu socialCONTRACT DE COMODAT. Cum se vor deduce cheltuielile cu autoturismul?Codul fiscal 2011 - Titlul VII (partea a VI-a)Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileTotul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Cheltuieli deductibile in 2023. 3 exemple detaliateVenituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anArticole similare
MFP: Noile norme de aplicare a Codului fiscalCalcularea CASS pentru veniturile din arendaTitlul III, Capitolul XI pct. 182 - 189Tot ce trebuie sa stii pentru a accesa un contract de leasing financiarSAF-T in 2022. ANAF modifica termenele limita, modelul de raportare, procedura si datele de la care contribuabilii sunt obligati sa transmita fisierulUltimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale. Modificari asupra impozitului pe profit si pe venitMasuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateMijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiGhid complet pentru gestionarea eficienta a banilor in afacerea taCand si de ce e important sa ai un avocat in Bucuresti ca partener de businessArticole similare
Asigurari de viata. Tratament fiscalTVA. Ajustarea prin reducerea bazei de impozitareMicrointreprindere cu un singur angajat al carui CIM inceteaza. Care este termenul de depunere a D700 pentru trecere la impozit pe profit?Modificari aduse Codului fiscal prin OG 4/2015Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fiziceUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEArticole similare
Schimbarea metodei de amortizare. Aspecte contabile si fiscaleAchizitia si inchirierea de biciclete. Care este monografia contabila?Impozit pe cladiri. La ce data se face reevaluarea pentru a evita plata cotei majorate?Inregistrari contabile chirias si proprietar. Contract chirie. Cum procedam?Revista Romana de Fiscalitate nr. 31, septembrie 2009 - pagina 2Ultimele articole
Mijloace fixe amortizabile. 3 conditii pe care trebuie sa le indeplineasca IMOBILIZARILE CORPORALEReevaluarea imobilizarilor corporale. Un ghid pur si simplu indispensabil pentru contabiliTOTUL despre IMOBILIZARILE CORPORALE. Legislatie si studiu de caz practicTotul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractMijloacele fixe - ce intra in aceasta categorie, cum le diferentiezi de obiectele de inventar si studii de caz utileArticole similare
Calcul impozit pentru profit reinvestit. Rezerve legale si inregistrari contabileInfiintare ONG. Cum se infiinteaza un ONG si cum se tine contabilitatea lui?Bilant consolidat. 3 criterii in functie de care firmele au sau nu obligatia de a-l intocmiAcordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?Analiza zilei: Noi reglementari privind certificatele verziUltimele articole
Voucher cadou. MONOGRAFIE contabila utila firmelor care achita facturi prin vouchereSituatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizatIncepand cu exercitiul financiar al anului 2024 se aplica noi criterii de marime pentru firmeParticularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA