Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de munca cu timp partial. Cum se va calcula salariul de la 1 ianuarie 2018?

13-Dec-2017
12393

Stabilim prin cele de mai jos care este modul de calcul al obligatiilor salariale si ce salariu net primeste de la 1 ianuarie 2018 un angajat cu 2 ore (functia de baza) care are salariul brut de 475 lei (nu are alte venituri).

Iata raspunsul specialistului:

Incepand cu 1 ianuarie 2018, in cadrul art. 146 alin. (5) – (5 indice 3) si art. 168 alin. (5 indice 1) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat si completat prin OUG 79/2017 au fost integrate prevederile OG 4/2017 transpuse la nivelul contributiilor datorate de persoanele fizice incepand cu 1 ianuarie 2018.

Calculul contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor se realizeaza prin aplicarea cotelor de 25% si, respectiv de 10%, asupra bazelor lunare de calcul prevazute la art. 139 si art. 157 din Codul fiscal in care nu se includ veniturile prevazute la art. 142.

Cele doua contributii datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial nu pot fi mai mici decat nivelul calculat prin aplicarea cotelor de 25% si de 10% asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.


Aceste prevederi nu se aplica in cazul persoanelor fizice aflate in una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 de ani;
c) sunt persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
d) au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi/statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.

Precizam ca in ceea ce priveste salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2018, acesta a fost aprobat prin HG 846/2017 la nivelul de 1900 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 166,666 ore, in medie, pe luna, in anul 2018, reprezentand 11,40 lei/ora.

Astfel, in cazul unui salariu brut de 475 lei, aplicand cotele celor doua contributii datorate de catre persoanele fizice de 25% si 10% la salariul minim brut aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2018 de 1.900 lei, va rezulta o suma mai mare decat venitul brut din salarii din care aceasta ar trebui sa se deduca, o plafonare nefiind prevazuta de textul noilor articole.

Totodata, potrivit art. 146 alin. (1) si (3) si art. 168 alin. (1) si (3) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat de OUG 79/2017, angajatorii au obligatia de a calcula si de a retine la sursa contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor si de a le plati.

In opinia noastra, masura este susceptibla de neconstitutionalitate in conditiile art. 56 alin. (2) din Constitutia Romaniei in temeiul careia „sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale". Asadar desi ipoteza potrivit careia venitul total va fi prelevat cu titlu de obligatii fiscale sub justificarea unor contraprestatii nu se va putea pune problema realizarii unui venit negativ care sa induca o obligatie de plata suplimentara din partea salariatului. In concluzie nu este intemeiata stabilirea de obligatii fiscale, in ipoteza analizata mai sus, de o maniera superioara in sarcina persoanelor care nu realizeaza venituri de un anumit nivel, o astfel de interpretare ar conduce la concluzia ca activitatea generatoare de venit este mai impozitata decat inactivitatea ceea ce contravine flagrant principiului constitutional enuntat.

In acest context, clarificarea modului de aplicare al acestor prevederi ar trebui realizata de autoritatea fiscala prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.

Suplimentar angajatorul va avea obligatia calculului contributiei asiguratorii pentru munca in cota de 2,25% datorata de acesta la suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in care nu se includ veniturile prevazute la art. 142.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016