Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de munca cu timp partial. Cum se va calcula salariul de la 1 ianuarie 2018?

13-Dec-2017
11303

Stabilim prin cele de mai jos care este modul de calcul al obligatiilor salariale si ce salariu net primeste de la 1 ianuarie 2018 un angajat cu 2 ore (functia de baza) care are salariul brut de 475 lei (nu are alte venituri).

Iata raspunsul specialistului:

Incepand cu 1 ianuarie 2018, in cadrul art. 146 alin. (5) – (5 indice 3) si art. 168 alin. (5 indice 1) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat si completat prin OUG 79/2017 au fost integrate prevederile OG 4/2017 transpuse la nivelul contributiilor datorate de persoanele fizice incepand cu 1 ianuarie 2018.

Calculul contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor se realizeaza prin aplicarea cotelor de 25% si, respectiv de 10%, asupra bazelor lunare de calcul prevazute la art. 139 si art. 157 din Codul fiscal in care nu se includ veniturile prevazute la art. 142.

Cele doua contributii datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial nu pot fi mai mici decat nivelul calculat prin aplicarea cotelor de 25% si de 10% asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.


Aceste prevederi nu se aplica in cazul persoanelor fizice aflate in una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 de ani;
c) sunt persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
d) au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi/statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.

Precizam ca in ceea ce priveste salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2018, acesta a fost aprobat prin HG 846/2017 la nivelul de 1900 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 166,666 ore, in medie, pe luna, in anul 2018, reprezentand 11,40 lei/ora.

Astfel, in cazul unui salariu brut de 475 lei, aplicand cotele celor doua contributii datorate de catre persoanele fizice de 25% si 10% la salariul minim brut aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2018 de 1.900 lei, va rezulta o suma mai mare decat venitul brut din salarii din care aceasta ar trebui sa se deduca, o plafonare nefiind prevazuta de textul noilor articole.

Totodata, potrivit art. 146 alin. (1) si (3) si art. 168 alin. (1) si (3) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat de OUG 79/2017, angajatorii au obligatia de a calcula si de a retine la sursa contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor si de a le plati.

In opinia noastra, masura este susceptibla de neconstitutionalitate in conditiile art. 56 alin. (2) din Constitutia Romaniei in temeiul careia „sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale". Asadar desi ipoteza potrivit careia venitul total va fi prelevat cu titlu de obligatii fiscale sub justificarea unor contraprestatii nu se va putea pune problema realizarii unui venit negativ care sa induca o obligatie de plata suplimentara din partea salariatului. In concluzie nu este intemeiata stabilirea de obligatii fiscale, in ipoteza analizata mai sus, de o maniera superioara in sarcina persoanelor care nu realizeaza venituri de un anumit nivel, o astfel de interpretare ar conduce la concluzia ca activitatea generatoare de venit este mai impozitata decat inactivitatea ceea ce contravine flagrant principiului constitutional enuntat.

In acest context, clarificarea modului de aplicare al acestor prevederi ar trebui realizata de autoritatea fiscala prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.

Suplimentar angajatorul va avea obligatia calculului contributiei asiguratorii pentru munca in cota de 2,25% datorata de acesta la suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in care nu se includ veniturile prevazute la art. 142.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de munca cu timp partial. Cum se va calcula salariul de la 1 ianuarie 2018?":
Rating:

Nota: 2 din 8 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

  • Webinar: Modificari legislative in FISCALITATE 2021
    • Fiscalitatea este zguduita de noi schimbari legislative. Ai nevoie de o sursa sigura de solutii si rezolvari avantajoase pentru probleme fiscale de actualitate! Noi avem cea mai buna sursa: webinarul Modificari legislative in FISCALITATE 2021. Cei mai buni lectori in domeniul fiscal-contabil va ajuta sa scapati de stresul amenzilor! Gabi Jinga si Gabriel Gheorghe va invita sa vizualizati webinarul Modificari legislative in fiscalitate 2021. Aflati solutii avantajos legale pentru problemele cu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016