Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum procedam pentru inregistrarea diferentelor rezultate dintr-un act de inspectie fiscala?

10-Mar-2015
28563

In analiza urmatoare, facem referire la o societate care a fost supusa unei inspectii fiscale pentru perioada noiembrie 2013-septembrie 2014, in urma careia au fost stabilite urmatoarele cheltuieli si TVA-ul aferent acestora ca fiind nedeductibile:



1.cheltuieli cu protocolulul considerate nedeductibile inclusiv TVA-ul aferent acestor cheltuieli.

2.cheltuieli cu reparatiile si intretinerea unui imobil proprietatea persoanei juridice, inchiriat catre o persoana juridica afiliata, inclusiv TVA-ul aferent acestor cheltuieli.

3. ajustarea pretului de inchiriere pentru imobilul inchiriat la persoana afiliata, inclusiv TVA-ul aferent chriei.

4. Dobanzi si penalitati la impozit pe profit si TVA.

Vom vedea in ce perioada si cum trebuie inregistrate in contabilitate cheltuielile si TVA-ul mentionate mai sus.

De asemenea, stabilim daca TVA-ul este considerat cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit, cu precizarea ca firma a intrat in posesia raportului de inspectie fiscala in data de 04.02.2015.

Pentru ajustarea pretului chiriei daca trebuie emise facturi de corectie catre persoana afiliata si daca da cum trebuie inregistrate aceste facturi in contabilitate ,normal pe venituri din chirie si TVA colectat sau in alte conturi?
Ce implicatii fiscale si contabile ar mai putea avea problemele de mai sus ?

Diferentele suplimentare de plata stabilite de organul fiscal ca urmare a efectuarii unei inspectii fiscale, inscrise in decizia de impunere ca act administrativ fiscal (debite + accesorii) reprezinta cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal la determinarea profitului impozabil, indiferent de natura acestora.

In cazul prezentat de d-voastra, impozitul pe profit a fost stabilit suplimentar fata de calculele efectuate de catre societate pentru perioada 2013 - 2014 (inclusiv cheltuielile de protocol si cheltuielile cu reparatiile care influenteaza calculul impozitului) iar pentru suma respectiva a fost emisa o decizie de impunere, prin care s-a comunicat baza suplimentara de impunere si impozitul suplimentar.

In baza deciziei de impunere comunicata ulterior anului 2014, societatea efectueaza inregistrarea in contabilitate in anul 2015 a sumelor respective si achita aceste sume, fara a recalcula impozitul pe profit pentru anii 2013 – 2014.

Nu exista obligatia depunerii declaratiilor rectificative pentru impozitul pe profit stabilit suplimentar, sumele respective fiind evidentiate de catre organul fiscal si in evidenta fiscala de platitor.

Declaratii rectificative pentru impozitul pe profit se vor depune numai daca organul fiscal a prevazut in Dispozitia de masuri obligatia societatii sa efectueze acest lucru.
Corectarea sumelor aferente exercitiilor financiare precedente se face prin contul 1174 “Rezultat reportat provenit din corectarea erorilor contabile".

In cazul corectarii sumelor aferente exercitiilor financiare precedente, nu se face si ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare.

Dupa finalizarea controlului, organele de inspectie intocmesc raportul de inspectie fiscala si, in baza acestuia emit Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata.
Diferentele de impozit pe profit, taxa pe valoare adaugata, penalitati si majorari de intarziere constatate de catre organul fiscal, in urma controlului fiscal, aferente anilor precedenti, se inregistreaza prin urmatoarea formula contabila:

1174 "Rezultat reportat" = %
provenit din corectarea 4481 "Alte datorii fata de bugetul statului"
erorilor contabile" 4423 "TVA de plata"
441 " Impozit pe profit"

Suma de TVA de plata stabilita suplimentar prin decizia de impunere este operata in fisa pe platitor a entitatii de catre organul fiscal.Ca urmare, suma suplimentara nu mai trebuie raportata de catre societate prin decontul de TVA, ci trebuie doar achitata de catre aceasta.

Penalitatile de intarziere calculate pentru anul in curs se inregistreaza:

658 "Alte cheltuieli de exploatare" = 4481 "Alte datorii fata de bugetul statului"

Din punct de vedere fiscal, atat cheltuielile privind impozitul pe profit cat si cele aferente TVA (inscrise in ct. 658) sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit, conform prevederilor art. 21, alin. (4), lit. b) din Codul fiscal.

In ceea ce priveste ajustarea pretului chiriei mentionam ca acest lucru trebuie facut numai daca prin dispozitia de masuri organul fiscal a prevazut ceva in acest sens.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016