
Raportul Special
realizat de specialisti
In ce masura un PFA este obligat sa prezinte organelor fiscale fisa cheltuielilor efectuate cu o anumita cultura, din care sa rezulte pretul de productie, in conditiile in care legea contabilitatii precizeaza faptul ca PFA-urile nu sunt obligate sa tina contabilitatea de gestiune?
In situatia in care activitatea se supune impunerii potrivit prevederilor cap. II «Venituri din activitati independente» din Titlul III din Codul fiscal, venitul net anual fiind determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, regulile generale de deductibilitate sunt prevazute la art. 48 alin. (4) din Codul fiscal, astfel:
"(4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
c1) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentand investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. (16).
d) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului III din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei reprezentand prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator.
e) sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare.”
In situatia in care persoana fizica autorizata opteaza pentru organizarea contabilitati in partida simpla conform Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla aprobate prin OMFP 170/2015, pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b), prevazute la cap. V din aceste regflementari.
In functie de necesitati, persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, cu completarile ulterioare. In acest caz, elementele referitoare la conturi, debit, credit, semnaturi de aprobare, avizare, precum si alte elemente similare, nu se completeaza.
Registrele si documentele financiar-contabile utilizate in scopul conducerii contabilitatii in partida simpla sunt:
- Registrul-jurnal de incasari si plati 14-1-1/b
- Registrul-inventar 14-1-2/b
- Fisa mijlocului fix 14-2-2
- Factura
- Aviz de insotire a marfii 14-3-6A
- Lista de inventariere 14-3-12
- Chitanta 14-4-1
- Chitanta pentru operatiuni in valuta 14-4-1/a
- Dispozitia de plata/incasare catre casierie 14-4-4
- Statul de salarii 14-5-1/k
Asadar, in functie de necesitati persoana fizica autorizata poate utiliza si alte documente financiar contabile prevazute de OMEF 3512/2008 precum si alte documente pentru evidenta activitatii de productie.
Dupa cum am aratat, una dintre conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse este ca acestea sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente.
Astfel, persoana fizica autorizata trebuie sa justifice cheltuielile efectuate cu documentele prevazute de OMFP 170/2015, alte documente prevazute de OMEF 3512/2008 (bonuri de consum, bonuri de predare, transfer, restituire s.a.) precum si alte documente pentru evidenta activitatiilor de productie. Aceste documente nu se intocmesc in situatia in care activitatea este impusa la norma de venit.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu, economist
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
PFA. Cheltuieli pentru casa si terenAnumite IMM-uri si PFA-uri din HORECA pot obtine fonduri nerambursabile de pana la 200.000 euro pentru dezvoltarea turismului balnearSolutii salvatoare pentru PFA/II/IF dupa ultimele modificari fiscaleCe date afla ANAF despre afacerile si conturile romanilor din alte tari? Peste 50 acorduri noi din 2018!10 persoane verificate de ANAF au venituri nedeclarate de 86,94 milioane de leiUltimele articole
PFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheieDeclaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?Mijloace fixe. Amortizarea poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Cont bancar. PFA-urile sunt OBLIGATE sa detina un cont bancar?Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legalArticole similare
Care e regimul juridic pentru o sucursala si ce implicatii fiscale exista?Taxele de mediu ? stimulente sau masura prohibitiva? - apr. 2008Revista Romana de Fiscalitate nr. 38, Aprilie 2010Ajustarea valorii materiei primeInfiintare sediu permanent. Declaratia 104Ultimele articole
Raportare in E-Factura si E-Transport: Din 1 iulie 2022 contribuabilii au obligatii noi in relatia cu ANAFInformatii vitale pentru firme! Noua lege a societatilor comerciale, explicata in detaliuCe amenzi riscati pentru nerespectarea procedurilor contabile de productieCare e calculul profitului impozabil pentru un ONG cu activitate economica?Cea mai buna initiere in contabilitate! Manualul contabilului incepatorArticole similare
Vanzare sub pretul de achizitie. Ce implicatii fiscale apar?Activitate de productie bijuterii. Care este monografia contabila?Articole similare
Investitii intr-un spatiu inchiriat. Cum se poate deduce valoarea ramasa neamortizata?Care sunt inregistrarile contabile si fiscale si pe baza caror documente pentru livrarea interna?Cabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibileNIR si BON DE CONSUM. Ce implicatii fiscale apar?Decontul de cheltuieli si notele de intrare receptie. Cand se intocmesc?Ultimele articole
Arhivare si eliminare documente financiar-contabileNota de intrare receptie si BON DE CONSUM. Cand sunt obligatorii?Credit note: 3 studii de caz utile contribuabililorEliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?Avans incasat in 2015 si cota TVA utilizata. Ce inregistrari contabile se fac si cum procedam?Articole similare
Atentie la descarcarea de gestiune: metode, documente si tipuri de gestiuneStudiu de caz: TVA. Marfuri. Taxe vamaleEmitere aviz insotire a marfii ulterior facturarii. Analiza consultantVanzare marfa cu amanuntul. Ce documente intocmim la transferul marfurilor?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA