
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul de mai jos, discutam despre situatia in care, pentru un spatiu inchiriat, s-au efectuat mai multe lucrari de amenajare, fiind facute investitii astfel la imobilizarile corporale. Vom vedea mai jos care sunt inregistrarile contabile aferente.
Din punct de vedere contabil:
Investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv, conform pct.239.(2) OMFP 1802/2014.
Din punct de vedere fiscal:
Investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor cotracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea sunt cosiderate mijloace fixe amortizabile, conform art.28 alin.(3) Cod fiscal valabil incepand cu data de 01.01.2016.
In cazul de fata o societate efectueaza investitii ce constau in amenajarea spatiului inchiriat.
Amortizarea fiscala a cheltuielii cu investitiile efectuate in acest caz, se calculeaza pe baza perioadei contractului inchiriere, conform art.28 alin.(12) lit.c) Cod fiscal si a pct.26 din normele de aplicare, astfel:
a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Deci, investitia efectuata de societate pentru amenajarea spatiului inchiriat reprezinta o imobilizare corporala si va fi amortizate pe durata contractului de inchiriere, initiala sau cea ramasa pentru inchiriere ori pe durata normala de functionare a investitiei, potrivit optiunii firmei.
Avand in vedere ca in cazul acesta este vorba de amenajarea locatiei cu bunuri elementare, precum chiuveta, baterii pentru baie, adezivi, tevi etc., societatea poate inregistra investitia astfel:
231+4426 = 404 = cost achizitie bunuri
214 = 231 = valoare totala investitie amenajare, la finalizarea acesteia, in baza procesului verbal de receptie si punere in functiune
6811 = 2814 = amortizare fiscala (valoare totala investitie, respectiv total debit cont 214/numar luni contract inchiriere ramasa pentru utilizarea spatiului pana la finalizarea contractului)
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu - Economist si expert contabil
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Achizitionare case de marcat: Facilitati fiscale. Calcul profit reinvestitPlanul de conturi in 2023: Prin Ordinul 4291/2022 au fost introduse 5 conturi noiStudiu de caz: Solutii pentru imobilizarile necorporale la o asociere in participatiuneVenituri din despagubiri si impozit pe veniturile microintreprinderilor. Cum se inregistreaza sumele?Cum rezolvam problemele cand completam Declaratia 101. Raspunsul care va salveaza de erori!Ultimele articole
Amortizarea mijloacelor fixe. Ce trebuie sa stii in 2025Mijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiCartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiReevaluarea imobilizarilor corporale. Un ghid pur si simplu indispensabil pentru contabiliTOTUL despre imobilizarile corporale. Legislatie si studiu de caz practicArticole similare
Modernizare cladire luata in comodat. Deductibilitate cheltuieliVolumul colectarii impozitului pe profit aferent aferent trimestrului treiSe datoreaza CASS pentru venituri din dividende realizate in anul 2016 de o persoana fizica?Planul European de Investititii, dezbatut la LuxemburgDeclaratia 205 in 2014. Ce trebuie sa stim privind depunerea si completarea formularului?Ultimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale. Modificari asupra impozitului pe profit si pe venitMasuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateMijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiGhid complet pentru gestionarea eficienta a banilor in afacerea taCand si de ce e important sa ai un avocat in Bucuresti ca partener de businessArticole similare
Studiu de caz: Impozitul pe profit si cheltuielile deductibile in cazul modernizarii unui imobil inchiriatStatul va plati impozit pe cladirile aflate in proprietateStudiu de caz: cum tratam impozitul pentru amenajarea unui SPATIU INCHIRIAT si amortizarea investitiei?Declarare punct de lucru SPATIU INCHIRIAT. Ce conditii sunt obligatorii?SPATIU INCHIRIAT. Amenajari in curs nerecuperate de societate. Implicatii fiscaleUltimele articole
Domiciliul fiscal. Ce este si ce trebuie sa stii despre declararea/modificarea domiciliului fiscalAmenajare SPATIU INCHIRIAT. Care este tratamentul fiscal si contabil?SPATIU INCHIRIAT si costuri autorizatie ISU. Cum se inregistreaza cheltuielile?Investitii efectuate la un SPATIU INCHIRIAT. Reziliere contract. Cum procedam?Scoaterea din evidenta a creantelor. Ce tratament fiscal se aplica?Articole similare
In atentia firmelor : cum vor fi impozitate cadourile oferite angajatilorCadouri si tichete cadou pentru salariati de Craciun. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Achizitia de bunuri si servicii pentru asociatii intr-o microintreprindere. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Impozit pe dividendele distribuite din sumele cuvenite din titluri de participareSolutii practice legale pentru contabilitatea HoReCaUltimele articole
Majorarea capitalului social din profit. Ce presupune si reglementari cheieBon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieCoasigurat sanatate. 2 modalitati prin care persoana FARA venituri poate fi asigurata la CASS + completarea D212SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITArticole similare
Amortizare pe durata mai mica. Ce implicatii fiscale apar?Codul fiscal 2011 - Titlul I (partea a II-a)Ce tratament fiscal se aplica pentru rezervele din reevaluare MIJLOACE FIXE?Tratament contabil si fiscal al unei asocieri in participatiuneReevaluare constructii speciale. Ce presupune?Ultimele articole
MIJLOACE FIXE neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?Catalog MIJLOACE FIXE. Cum sa le incadrati daca in HG 2139/2004 NU exista denumirea lor?MIJLOACE FIXE. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaMIJLOACE FIXE. Amortizarea poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Cod clasificare MIJLOACE FIXE. Studiu de caz util contribuabililorSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA