Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Contributiile sociale si declaratiile aferente contractului de management

12-Sep-2011
8181
Valabil la 13.09.2011

Declararea contractului de management trebuie intocmita in conformitate cu prevederile in vigoare si implica o serie de responsabilitati de plata datorate de societatea in cauza. Se da astfel ca exemplu cu titlu ilustrativ o societate care detine actiuni la purtator. Administratorul, numit prin actul constitutiv, are incheiat cu societatea un contract de management si administrare, fara a avea insa un contract de munca si fara sa fie angajat in cadrul societatii sau la alt angajator. In aceasta situatie, va trebui inregistrat contractul de administrare la ITM? In plus, care vor fi contributiile sociale datorate atat de catre societate, cat si de catre administrator? Ce obligatii declarative implica acest contract de administrare?

In primul rand, nu exista prevederi legale care sa conditioneze inregistrarea contractului de management si administrare nici la Inspectoratul Teritorial de Munca, nici la organele fiscale teritoriale. In al doilea rand, se precizeaza ca pentru indemnizatia cuvenita administratorului, societatea platitoare de venit (indemnizatie) are obligatia retinerii impozitului pe venit asimilat salariului 16% (art. 55 alin. 2 lit. j si art. 57 din Codul fiscal) si contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate 5,5% (art. 2963 lit. a si art. 2964 alin. 1 lit. j).

De asemenea, societatea are obligatia achitarii contributiei angajatorului la asigurarile sociale de sanatate 5,2% (art. 2963 lit. e) si art. 2965 alin. (2) din Codul fiscal) si a contributiei pentru concedii si indemnizatii 0,85% (art. 29616 alin. 3 lit. b din Codul fiscal - in baza "exceptiei de la exceptie" privind nedatorarea acestei contributii).

Societatea nu are nicio obligatie in ceea ce priveste contributia de asigurari sociale (angajator si angajat) pentru indemnizatia administratorului achitata in bani, in baza exceptiei de la art. 29616 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal (coroborate cu art. 2 alin. (2) lit. a) - CAS individuala si cea datorata de angajator, art. 2964 alin. (1) lit. j) - indemnizatia administratorului si pct. 10 din Normele metodologice date in aplicarea Titlului IX2 din Codul fiscal).

In schimb, in functie de situatia sa personala (nu este salariat la o alta entitate, nu este nici pensionar, iar veniturile obtinute depasesc plafonul prevazut la art. 6 alin. 1 pct. IV lit. a din Legea 263/2010), administratorul poate avea obligatia asigurarii in nume propriu in sistemul public de pensii, pe baza de declaratie de asigurare, caz in care trebuie sa achite in nume personal CAS pe baza cotei integrale de 31,3% calculata la venitul asigurat, ce nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut si mai mare de 5 ori castigul salarial mediu brut conform art. 36 din Legea 263/2010.

De asemenea, pentru indemnizatia administratorului societatea nu datoreaza contributia angajatorului pentru accidente de munca si boli profesionale (art. 29616 alin. 5 lit. c din Codul fiscal), contributia angajatorului la fondul pentru garantarea creantelor salariale de 0,25% (art. 7 din Legea 200/2006 coroborat cu art. 2965 alin. 4 din Codul fiscal) si contributiile de asigurari pentru somaj - angajat 0,5% si angajator 0,50% (art. 2 alin. 2 lit. d si din Codul fiscal).

Administratorul poate opta pentru asigurare facultativa in sistemul asigurarilor pentru somaj pe baza unui venit ce nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata si mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut (art. 20 lit. b si art. 22 alin. 2 din Legea 76/2002), prin plata contributiei de 1% aplicata la venitul asigurat (art. 18 alin. 1 lit. c din Legea 287/2010), precum si pentru asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale (art. 6 alin. 1 lit. b din Legea 346/2002), pe baza cotei de 1% stabilita prin contractul de asigurare.

De asemenea, angajatorul are obligatia intocmirii si depunerii declaratiei nominale unice D112 pentru obligatiile ce revin in sarcina sa - impozit pe venit, CASS si CCI (art. 29619 din Codul fiscal si HG 1397/2010), precum si a fisei fiscale - pentru declararea anuala a impozitului pe venit (art. 59 din Codul fiscal).

Administratorul are obligatia depunerii declaratiei individuale de asigurare (art. 11 din Legea 263/2010), in masura in care este obligat sa se asigure in sistemul public de pensii. Contributiile datorate in urma asigurarii facultative se percep in baza contractului de asigurare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024. Aplicare OUG 107/2024 in cazul firmelor care au esalonari in derulare

    • O firma are in derulare esalonare. Ce trebuie sa faca pentru a beneficia de amnistie fiscala? Amnistie fiscala. Aplicare OUG 107/2024 – raspunsul specialistului: Intr-adevar, in MO 905/06.09.2024 Partea I s-a publicat OUG 107 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative care prevede, printre...» citeste mai departe aici

  • Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-Transport, E-TVA, impozite, salarii, TVA

    • In data de 14 octombrie 2024 se va transmite live seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, Editia 148. Seminar national de Fiscalitate si Contabilitate Lectori de exceptie pun in discutie modificarile legislative si implicatiile acestora in activitatea dvs. si vin sa raspunda intrebarilor dvs. Printre subiectele discutate amintim E-Factura (Legislatia explicata Intrebari si Raspunsuri), E-Transport(CE s-a schimbat si CUM trebuie sa aplicam noua lege), E-TVA(ultimele modificari...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016