Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament mijloace fixe la lichidare. Care sunt implicatiile fiscale?

06-Ian-2017
13594

In analiza urmatoare, firma nu mai are activitate de 3 ani, are cod TVA anulat si este platitoare de impozit pe microintreprindere.


Detine urmatoarele mijloace fixe:
- teren arabil + livada = 25.429 lei
- drum = 16.266 lei
- curti cosntructii = 34.210 lei
- curti constructii + teren arabil = 106.821 lei
- cladire + anexe = 242.100 lei
Acestea au fost achizitionate pana in anul 2000. Asociatul unic a decis dizolvarea societatii si trecerea activelor in patrimoniul personal.

Stabilim ce impozite si taxe se platesc si daca trebuie emisa factura catre administrator cu mijloace fixe mentionate. De asemenea, vom vedea daca administratorul poate intra in posesia bunurilor in baza rezolutiei privind lichidarea emisa de Registrul Comertului.

 

Daca alegeti sa vindeti mijloacele fixe asociatului, se va plati de catre firma impozitul pe venitul micro de 3% pe venitul facturat realizat din vanzare.

Daca alegeti sa nu le vindeti asociatului, atunci acesta va inregistra un castig personal din lichidarea societatii pentru care va plati un impozit de 16%.

Art. 94, alin. (11) din Codul fiscal:

"(11) Venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare."

Normele metodologice precizeaza:

"(2) In sensul art. 94 alin. (11) In cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare."

Conform Normelor metodologice , daca se transmit fara vanzare mijloacele fixe, ele trebuie evaluate la pretul de piata.

Daca le vindeti inainte de lichidare o puteti face la ce suma se negociaza intre cumparator si vanzator, suma ce poate fi mai mica decat valoarea contabila.

Sa presupunem ca alegeti mijloacele fixe la o valoare mica si platiti 3% impozit.

La incheirea lichidarii, daca se obtine un castig din lichidare - adica asociatul va primi mai mult decat capitalul social depus - pentru acest castig va datora un impozit de 16% conform art. 97, alin. (5) din Codul fiscal:

"(5) Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice (…) se impun cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social."

La momentul prezentarii la ANAF pentru obtinerea certificatului fiscal si depunerea Bilantului de lichidare veti depune si declaratia 010 in care veti completa cartusul VI mentionand inceperea operatiunii de lichidare.

La Registrul comertului aveti de urmat 2 etape : mai intai depunerea cererii de dizolvare si lichidare voluntara, apoi depunerea cererii de radiere.

Actele sunt in principiu :
Etapa 1 - dizolvarea si lichidarea voluntara
• Cerere de inregistrare a mentiunii
• Hotararea AGA sau decizia asociatului unic
• Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul
• Dovada achitarii taxelor.

Etapa 2 – de radiere (voluntara)
• Cerere de radiere
• Certificatul de inregistrare si anexele
• Situatia financiara de lichidare
• Hotararea de repartizare a activelor
• Certificat de la Administratia Financiara din care rezulta ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale
• Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul
• Dovada achitarii taxelor.

Pe site-ul ONRC gasiti formulerele de care aveti nevoie si taxele de platit.
Dupa radierea societatii depuneti 010 la ANAF completand data radierii in cartusul VI pentru a va asigura ca incetati sa mai fiti subiect de drept fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici