Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF aduce explicatii noi referitoare la Spatiul privat virtual

22-Ian-2015
3497
Pentru a veni in sprijinul contribuabililor care doresc sa acceseze serviciul "Spatiul privat virtual", pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost publicate instructiunile de inregistrare a utilizatorilor atat in format pdf, cat si in format video, prin care e prezentata o serie de informatii detaliate cu privire la inregistrarea persoanelor fizice in mediul electronic si la comunicarea electronica a informatiilor si inscrisurilor intre ANAF si persoana fizica.

Dupa cum bine se poate observa, se mentioneaza in comunicat, la partea de inregistrare sunt prezentate optiunile disponibile pentru primirea notificarilor de instiintare ca au fost afisate documente noi in spatiul virtual, respectiv: prin e-mail, prin aplicatia TALK, prin SMS- cu conditia acceptarii suportarii costurilor, ultimelor doua optiuni fiind in curs de dezvoltare.

Prin urmare, ingrijorarile legate de aflarea cu intarziere de catre contribuabili a existentei unor decizii de impunere emise sunt neindreptatie.

Mai mult decat atat, prin exercitarea de catre contribuabil a optiunii de a i se comunica actele administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, se poate presupune ca aceasta metdoda de comunicate ii este cea mai favorabila, in acest caz nemaifiind necesara deplasarea acestuia la sediul organului fiscal sau la oficiul postal pentru ridicarea scrisorii recomandate cu confirmare de primire a deciziei. In acelasi timp, odata cu recurgerea la acest mijloc de comunicare, contribuabilul isi va manifesta si interestl de a accesa serviciul "Spatiul privat virtual".


In Anexa 1 la Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si persoanele fizice, aprobata prin OMFP 1154/2014, la litera A sunt prevazute documentele care sunt emise de organul fiscal si comunicate contribuabilului.

Astfel, organul fiscal comunica, automat, contribuabilului Deciziile de impunere anuala aferente veniturilor realizate incepand cu anul 2013 si emise dupa data de 1 septembrie 2014, iar, la cerere, "Situatia obligatiilor fiscale de plata", "Nota obligatiilor de plata" sau "Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de catre angajatori".

Comunicarea automata a deciziilor de impunere isi are fundamentul pe normele instituite prin Codul de procedura fiscala privitoare la opozabilitatea actului administrativ fiscal. Astfel, actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este comunicat contribuabilului sau la o data ulterioara mentionata in acesta, iar actul administrativ fiscal ce nu a fost comunicat nu este opozabil contribuabilului si nu produce niciun efect juridic.

Acelasi Cod defineste actul administrativ fiscal ca fiind actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale, precum si faptul ca stabilirea impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat se poate face prin decizie emisa de ogranul fiscal sau prin declaratie fiscala (in cazul in care, potrivit legii, contribuabilul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale).

Prin urmare, in cazul de fata, obligatia contribuabilului de a achita obligatiile fiscale vine dupa comunicarea deciziei de impunere, aceasta reprezentand act administrativ social, iar situatiile si notele privind obligatiile de plata, stabilite de organele fiscale pe baza declaratiilor fiscale/deciziilor de impunere anterior emise si comunicate contribuabilului, respectiv are reflecta situatia fiscala a contribuabilului la o anumita data.

De asemenea, contribuabilii vor putea evita "drumurile la Fisc" pentru a clarifica situatia, de la caz la caz, obtinand informatii generale prin telefon sau solicitand clarificari prin e-mail, intrucat la fiecare unitate fiscala sunt desemnate persoane din cadrul structurilor de servicii pentru contribuabilii care sa solutioneze cu prioritate aceste probleme.

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016