Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de inchiriere cladire intre societati afiliate. Cum deducem cheltuielile?

30-Apr-2015
7489


In cazul urmator, societatea A are in patrimoniu o cladire unde are si sediul social. O parte din cladire a fost inchiriata in baza unor contracte de inchiriere altor doua societati B si C in care asociati sunt aceleasi pesoane ca la societatea A, in acest sens societatile fiind considerate persoane juridice afiliate.

Societatea A care are in patrimoniu cladirea a efectuat o serie de cheltuieli de reparatii si modernizare, majorand valoarea cladirii si recuperarea acestora prin intermediul amortizarii. Chiria perceputa pentru spatiul inchiriat este la valoarea pietei si s-a optat pentru facturarea cu TVA. Toate societatile sunt inregistrate in scopuri de TVA.

Vom stabili daca aceste cheltuieli sunt deductibile si daca veniturile sunt impozabile avand in vedere ca se desfasoara intre persoane juridice afiliate si daca este obligatoriu a se intocmi dosarul preturilor de transfer.

 

In speta de mai sus, o societate comerciala inchiriaza o parte din cladirea a carui propietar este altor doua societati comerciale. Toate cele trei societati au aceleasi peroane in structura actionariatului, deci exista o relatie de afiliere intre societatea locatoare si cele doua societati locatare, conform art.7 alin.(1) pct.21 Cod fiscal.

Nu sunt interzise relatiile economice intre persoanele afiliate, dar trebuiesc respectate prevederile legale cu privire la derularea lor.

Avand in vedere ca valoarea chiriei stabilita prin contract este stabilita la valoarea pietei, se respecta prevederile art.11 alin.(2) Cod fiscal, inlaturand riscul ca autoritatile fiscale sa ajusteze, cu ocazia unei inspectii fiscale, suma veniturilor (in cazul locatorului) si ale cheltuielilor (in cazul locatarilor).

Societatea care inchiriaza a optat pentru facturarea chiriei cu impozitare TVA. Se impune, in acest caz, ca societatea sa notifice organele fiscale competente pe formularul specificat in Codul fiscal – anexa 1 din Norme, conform art.141 alin.(3) Cod fiscal coroborat cu pct.38(3) din Normele de aplicare. Optiunea se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului.

Depunerea cu intarzierea nu va anula dreptul pesoanei impozabile de a aplica regimul de taxare si nici dreptul de deducere exercitat de beneficiar.

Veniturile din inchiriere sunt impozabile, conform art.19 alin.(1) Cod fiscal, in cazul locatorului.
Cheltuielile sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, cu indeplinirea conditiilor precizate la art.21 Cod fiscal, in cazul celor doua firme locatare.

In ceea ce priveste dosarul preturilor de transfer, exista obligatia de de a intocmi si prezenta dosarul preturilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal competent, conform art.79 alin.(2) Cod de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu, economist si expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016