Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de servicii de management incheiat cu nerezident UE. Inregistrarea contractului. Cum deducem cheltuielile?

05-Oct-2016
4118

In cazul de mai jos, o firma din Romania incheie un contract de prestari servicii cu o alta firma din UE constand in prestarea unor servicii de management financiar (urmarirea lunara a incadrarii in bugetul stabilit, analiza vanzarilor companiei, analiza indicatorilor de performanta etc). Serviciile sunt prestate de catre angajatii firmei din UE nu in Romania, ci in tara UE unde isi are sediul prestatorul. Vom vedea daca acest contract trebuie inregistrat la Finante si ce va trebui sa cuprinda anexa la factura lunara pentru a fi o cheltuiala deductibila din punct de vedere fiscal.

In conformitate cu prevederile art. 8 alin. 8 din Codul fiscal coroborate cu cele ale pct. 3 alin. 20 din Normele metodologice de aplicare, beneficiarii din Romania ai unor unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte prestari de servicii care genereaza venituri suplimentare, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale.

Motivatia este ca, in anumite conditii, asa cum sunt ele prevazute la art. 8 alin. 1-7 din Codul fiscal
si explicitate la pct. 3 alin. 1-19 din Normele metodologice de aplicare, nerezidentul poate avea un sediu permanent in Romania de la care sa presteze serviciile si pentru care ar trebui sa se inregistreze fiscal in Romania.

Din cele prezentate reiese ca serviciile nu sunt prestate in Romania, ci in statul de resedinta al prestatorului (probabil se utilizeaza calea electronica pentru transmiterea informatiilor si primirea analizelor financiare), motiv pentru care nu este necesara inregistrarea contractului la organul fiscal teritorial.


Daca, totusi, din motive de prudenta se doreste inregistrarea contractului, aceasta se realizeaza cu ajutorul formularului "Declaratie de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale (conexe), incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente", la care va anexa contractul incheiat cu societatea prestatoare din statul membru UE. Depunerea declaratiei nu inseamna ca societatea nerezidenta are un sediu permanent in Romania.

In privinta deductibilitatii cheltuielilor, trebuie subliniat ca art. 25 din Codul fiscal in vigoare nu a mai preluat prevederile art. 21 alin. 4 lit. m din vechiul Cod fiscal care stabileau nedeductibilitatea cheltuielilor cu serviciile de management pentru care nu erau incheiate contracte si pentru care nu se putea justifica necesitatea prestarii serviciilor in scopul activitatilor desfasurate de contribuabil/societate.

Aceasta nu inseamna ca societatea nu trebuie sa detina niciun alt document in afara de contract si factura care sa justifice prestarea efectiva a serviciilor, ci ca societatea are o mai mare marja de actiune in formalizarea si prezentarea documentatiei, in functie de specificul serviciilor si de clauzele contractuale convenite cu prestatorul.

Spre exemplu, in cazul prezentat, dovada prestarii serviciilor va consta chiar in analizele vanzarilor, indicatorilor de performanta etc. pe care prestatorul le va transmite lunar prin email sub forma de documente tip pdf, fara ca documentele tiparite sa constituie neaparat anexa la factura. Daca in contract remuneratia lunara va fi stabilita in functie de anumiti indicatori cantitativi (spre exemplu, tarif/tip de raport/numar de rapoarte), atunci factura va trebui insotita de o situatie/raport din care sa reiasa modalitatea de stabilire a sumei facturate (prin ponderarea si insumarea tarifelor) etc.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani

    • Arhivarea documentelor financiar-contabile reprezinta o obligatie legala esentiala pentru orice entitate, asigurand pastrarea si disponibilitatea informatiilor economice pe o perioada determinata. Desi perioada standard de arhivare este de 5 ani, legislatia prevede anumite exceptii in functie de natura si importanta documentelor. In continuare, vom prezenta principalele categorii de documente si termenele specifice de pastrare aplicabile, inclusiv situatiile in care durata de arhivare depaseste...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie

    • Compensarea datoriilor reciproce reprezinta o modalitate legala prin care doua societati isi pot stinge obligatiile una fata de cealalta. Aceasta procedura este reglementata de Codul civil si de normele contabile in vigoare, asigurand o evidenta corecta in contabilitate. In continuare, veti regasi un model de proces-verbal de compensare a datoriilor reciproce, elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina, dar si informatii importante despre cum se poate face compensarea intre doua...» citeste mai departe aici

  • Bon de transfer. MODEL si reglementari cheie

    • Bonul de transfer este un document contabil si de gestiune important pentru firme, iar in continuare vom vedea ce este acesta exact, un model de bon de transfer, precum si ce documente justificative sunt necesare pentru a documenta transferul produselor finite in materii prime.» citeste mai departe aici

  • Vouchere eMAG primite de la persoane fizice. Tratament fiscal si contabil

    • In contextul utilizarii tot mai frecvente a voucherelor digitale, societatile comerciale se pot confrunta cu situatii in care aceste instrumente sunt primite de la persoane fizice, fara a exista o relatie comerciala directa. Analiza tratamentului contabil si fiscal al acestor operatiuni devine astfel esentiala pentru respectarea prevederilor legale si reflectarea corecta in evidenta financiara. Iar in continuarea articolului vom clarifica modul de incadrare si inregistrare a voucherelor eMAG...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende: 10% sau 16%? Ce cota se aplica profitului din perioada octombrie-decembrie 2025

    • Contribuabilii vor sa stie daca mai pot aplica cota de impozit de 10% pentru dividendele distribuite din profitul anului 2025 si in ce conditii se poate face acest lucru. Totodata, acestia sunt interesati sa afle cand este necesara intocmirea situatiilor financiare interimare si care sunt pasii legali pentru repartizarea profitului obtinut in cursul anului. Avem acest caz. Societatea vrea sa repartizeze la dividende din profitul anului 2025 o suma, are profit. Va avea hotarare AGA de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016