Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia 010 impozit profit si ONG. In ce conditii se depune D 010?

11-Iul-2016
24782

In analiza de mai jos, dezbatem cazul unei asociatii non-profit (ONG) care deruleaza programe cu caracter social, cultural etc. Asociatia este infiintata in anul 2014 si incepand din luna iunie 2016 a inceput sa desfasoare activitate economica (cursuri de formare profesionala). S-a incercat depunerea declaratiei 010 pentru a declara impozit pe profit incepand cu data de 01.06.2016 insa ANAF a precizat ca trebuie platita amenda pentru ca declararea impozitului pe profit trebuia facuta la inceputul lunii ianuarie 2016.

Vom vedea care este procedura de urmat in aceasta situatie.

Care este procedura de urmat deoarece nu reusesc sa gasesc articolul din Codul fiscal
sau alt Ordin unde se mentioneaza ca declaratia 010 trebuie depusa pentru Asociatii si fundatii la inceputul lunii ianuarie 2016?

 


Cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii in registrul tinut de instantele judecatoresti, organizatiile nonprofit trebuie sa completeze si sa depuna Declaratia 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" deoarece acestea au nevoie de cod fiscal
pentru a-si putea desfasura activitatea pentru care s-au infiintat. La infiintare, Declaratia 010 se depune in termen de 30 de zile de la ridicarea actelor de infiintare.

Declaratia se depune, direct sau prin imputernicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/platitor de venit, dupa caz, la registratura organului fiscal competent ori la posta prin scrisoare recomandata, la termenele stabilite de legislatia in vigoare. In speta prezentata formularul 010 trebuia depus in anul 2014.

In aceasta prima declaratie la forma de organizare se bifeaza "fundatie", "asociatie".

La rd. 2 "Impozit pe profit" se marcheaza cu "X" deoarece, potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 571/2003 aplicabile pana la data de 31 decembrie 2015, organizatiile nonprofit erau contribuabili platitori de impozit pe profit. Prevederile sunt preluate si in Legea nr. 227/2015 in vigoare incepand cu anul 2016.

La rd. 6 "Impozit pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor si contributii sociale" se trece la rd. 6.1.1. "Numar mediu de salariati estimat de pana la 3 salariati exclusiv" etc.

In anul 2016, in ianuarie se depune Declaratia 010 de mentiuni, atunci cand se schimba vectorul fiscal (organizatia devine platitoare de TVA sau nu mai are angajati etc.)

Conform dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15, alin. (2), organizatiile nonprofit, sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru venituri de natura cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor membrilor, donatiilor sau bunurilor primite prin sponsorizare, sumelor realizate din actiuni ocazionale de strangere de fonduri, veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10 % din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit etc. Organizatiile nonprofit, datoreaza impozit pe profit numai pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite.

Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica, trebuie sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente activitatilor desfasurate in scopul

obtinerii de profit, conform reglementarilor contabile aprobate prin Omef nr. 1969/2007, privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile ulterioare.

Pentru activitatea economica se folosesc aceleasi grupe de venituri si cheltuieli utilizate de societatile comerciale.

Organizarea contabilitatii de gestiune este obligatorie atunci cand se desfasoara si activitati economice deoarece este necesara colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie etc. si calcularea costului de fabricatie a produselor, serviciilor, precum si a productiei si serviciilor in curs de executie. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii.

Repartizarea cheltuielilor comune se face utilizandu-se ct. 489 "Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice".

Din punct de vedere fiscal, conform dispozitiilor art. 34, alin. (5) din Codul fiscal (art. 41, alin. (5) din Legea nr. 227/2015) toate organizatiile nonprofit, indiferent ca desfasoara sau nu activitati economice, ca realizeaza sau nu profit impozabil, au obligatia de a completa si depune formularul 101 privind impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.

Completarea si depunerea formularului 101 aprobat prin Ordin ANAF se face chiar daca organizatia nu inregistreaza profit impozabil. Pentru inscrierea informatiilor in Declaratia 101 organizatia nonprofit trebuie sa completeze registrul de evidenta fiscala asa cum se prevede la art. 19, alin. (6) din Codul fiscal (art. 19, alin. (7) din Legea nr. 227/2015).

In timpul anului nu se completeaza si nu se depune formularul 100 pentru impozitul pe profit trimestrial.

Nu exista o metodologie specifica de completare a formularului 101 pentru organizatiile nonprofit, dar se are in vedere regula generala reglementata de Titlul II, cu mentiunea ca la rd.1 – 10 se trec veniturile si cheltuielile din activitatea organizatiei nonprofit, asa cum sunt acestea inregistrate conform prevederilor Omfp nr. 1969/2007, dupa caz.

Se inscriu atat veniturile din activitati economine cat si din cele neeconomice.

La rd. 23 "Alte venituri neimpozabile" se trec veniturile din activitatea nonprofit si cele economice neimpozabile, iar la rd. 35 "Cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile".

Celelalte cheltuieli se trec pe naturi asa cum sunt inregistrate in evidenta contabila si apoi se prelucreaza potrivit prevederilor Titlului II din Legea nr. 227/2015.

Ca urmare, la rd. 38 "Total profit impozabil/pierdere fiscala pentru anul de raportare, inainte de raportarea pierderii", va rezulta sau nu profit impozabil, dupa caz.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016