Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Am gresit TVA-ul. Ce fac?

26-Mar-2012
18471
Intrebare: Luna trecuta am gresit TVA-ul, luand soldul gresit al lunii precedente. Cum pot sa fac regularizarea si unde anume se trece in formular?

Raspuns: Nu numai erorile materiale din documentele de plata pot fi corectate. Pot fi corectate, in egala masura si erorile din deconturile de TVA depuse la organul fiscal de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor.

Corectarea erorilor materiale se efectueaza in conformitate cu procedura aprobata prin O.M.E.F. nr. 179 din 14 mai 2007, publicat in M.Of. nr. 347 din 22 mai 2007. Acest ordin a fost elaborat in baza prevederilor articolului 48 din Codul de procedura fiscala.

Retineti!
Prin acest ordin nu se prevede corectarea erorilor de inregistrare in evidentele fiscale si contabile ale firmelor inregistrate in scopuri de TVA

Atentie!
Nu poate fi corectata orice fel de eroare dintr-un decont de taxa pe valoarea adaugata. Se pot corecta doar erorile materiale !

Clasificarea erorilor materiale din deconturile de TVA
Erorile materiale care pot fi corectate sunt strict delimitate prin procedura aprobata in baza O.M.E.F. nr. 179/2007, fara a exista posibilitatea extinderii acestora prin analogie cu alte tipuri de erori.

Aceste erori se pot clasifica in:

- erori de transcriere in decont, rezultate din:
- preluarea eronata a sumelor din jurnalul de vanzari si jurnalul de cumparari;
- inversarea unor cifre in decontul depus initial;
- preluarea eronata a soldului de plata sau a sumei de rambursat din decontul perioadei fiscale anterioare:
- inregistrarea in decont a diferentelor suplimentare de plata a TVA, constatate de organele de inspectie fiscala si preluate in decizia de impunere ca titlu de creanta;
- inscrierea in decontul de TVA a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara;
- omisiuni de bifare a casetei pentru solicitarea TVA de rambursat din perioada fiscala de raportare.

Cine poate avea initiativa corectarii erorile materiale din deconturi ?
Erorile materiale din deconturile de TVA pot fi corectate atat din initiativa organului fiscal de administrare a impozitelor si taxelor la care este inregistrata firma care a depus un decont sau mai multe deconturi eronate cat si din initiativa platitorului de TVA care a constatat eroarea ulterior depunerii decontului la organul fiscal de administrare.

Cand initiaza organul fiscal corectarea deconturilor ?
Organul fiscal corecteaza erorile materiale din initiativa sa numai atunci cand poate identifica tipul erorii: preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei precedente sau din evidentele de TVA

Daca se constata erori materiale care nu pot fi solutionate, organul fiscal teritorial notifica acest fapt firmei deponente si solicita prezenta acesteia la sediul sau cu toate documentele justificative de corectare a erorilor.

Cand initiaza firma deponenta corectarea deconturilor ?

Firma care are obligatia depunerii decontului de TVA initiaza procedura de corectare in situatia in care constata o eroare materiala ulterior depunerii decontului.

Corectarea se face numai pe baza de cerere de corectare adresata organului fiscal teriorial, cererea fiind depusa fie la registratura organului fiscal competent, fie la posta, prin scrisoare recomandata.

Procedura de corectare a erorilor materiale
In baza cererii depuse de platitorul de TVA , organul fiscal solicita in scris prezentarea la sediul sau a acestuia cu scopul prezentarii tuturor documentelor justificative care impun corectarea erorilor constatate.

Corectarea se face doar pe baza de decizie emisa de conducatorul organului fiscal si intocmita in doua exemplare, din care unul intra in posesia platitorului de TVA

Care sunt consecintele corectarii decontului de TVA cod 300?
Prin corectarea decontului pe baza de decizie, poate rezulta:

- TVA de rambursat, suma care se preia in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari conform art. 147^3 ", randul 30: "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare";

- TVA de plata, suma se preia in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari conform art. 1473 ", randul 28 "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata al acestei diferente se stabileste in functie de data comunicarii deciziei de corectare.

M-am referit aici la randurile din decontul de TVA reglementat prin O.M.E.F. nr. 94 17 ianuarie 2008, publicat in M.Of. nr. 68 din 29 ianuarie 2008.

Doriti rambursarea de TVA, dar prin depunerea decontului de taxa cod 300 ati uitat sa solicitati exact ceea ce doreati ?

Preocupati cu foarte multe probleme de rezolvat, nu este de mirare ca uitati cateodata sa cereti rambursarea sumei reprezentand TVA pentru care sunteti indreptatiti sa o primiti de la bugetul de stat.

Nu va nelinistiti: in situatia in care ati omis sa bifati caseta pentru solicitarea TVA de rambursat din perioada fiscala de raportare, aveti posibilitatea sa depuneti urgent, la organul fiscal competent o declaratie pe proprie raspundere prin care confirmati solicitarea rambursarii TVA dupa corectarea acestei erori materiale.

Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de TVA cod 300 aferent perioadei fiscale urmatoare iar cererea de rambursare trebuie solutionata de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la data depunerii declaratiei de corectie.

Reritor la decontul special cod 301, retineti!
Pot fi corectate si erorile materiale de declarare a TVA din decontul special cod 301!

Erorile de declarare din decontul special de TVA depus de catre firmele neinregistrate ca platitoare de TVA dar obligate sa plateasca taxa pentru anumite operatiuni de natura economica, pot fi rectificate doar din initiativa firmei care a efectuat acele operatiuni.

Rectificarea se efectueaza prin depunerea unui nou decont special cod 301 prin bifarea casutei "declaratie rectificativa".

Atentie!
Nu se admite rectificarea decontului initial cod 300 sau cod 301 pentru perioadele fiscale care au fost deja verificate sau pentru perioada care se afla in curs de verificare.

Atentie!
Indiferent de faptul ca este vorba despre decontul normal de TVA cod 300 sau despre decontul special cod 301, corectarea erorilor materiale din decontul de TVA, se poate face in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost depus decontul supus corectarii.

Nu uitati!
Nu se admite rectificarea din proprie initiativa a decontului initial pentru perioadele fiscale care au fost deja verificate sau pentru perioada care se afla in curs de verificare. Daca sunteti in curs de verificare, rectificarea decontului initial se poate face doar din initiativa organului de inspectie fiscala, pe baza dispozitiei de masuri intocmite de acesta.

Aveti mare grija!
Calculati bine perioada scursa intre data depunerii initiale a decontului de TVA si data la care constatati eroarea materiala.

Depunerea solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata dupa expirarea termenului de prescriptie de 5 ani se considera o recunoastere voluntara a taxei pe valoarea adaugata de plata si a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata astfel stabilite.

O astfel de recunoastere inseamna ca sumele respective sunt legal datorate, motiv pentru care organul fiscal mai calculeaza si accesoriile aferente diferentelor suplimentare de plata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici