
Raportul Special
realizat de specialisti
Dezbatem azi situatia in care creantele unei societati sunt asigurate prin intermediul unei societati de asigurare (Asiguratorul). Lunar se achita o prima de asigurare in cota procentuala din valoarea creantelor asigurate.
In luna octombrie 2014 pentru un client asigurat s-a deschis procedura insolventei in baza Legii 85/2014. Creanta neincasata la data declararii insolventei este de 300.000 lei. Conform contractului de asigurare, Asiguratorul plateste Societatii o despagubire in cota de 90% din valoarea creantei asigurate devenite incerte (270.000 lei.)
In Tabloul creditorilor este inscrisa Societatea prin Asigurator in calitate de mandatar. Orice suma recuperata in cadrul procedurii insolventei este incasata de catre Societate si se regularizeaza cu Asiguratorul platindu-I acestuia cota de 90%.
Ce aspecte importante sunt de avut in vedere referitor la inregistrarea in contabilitate si fiscalitatea veniturilor din despagubiri si a pierderilor din creante?
Asiguratorul a comunicat urmatoarele inregistrari contabile si tratamentul fiscal al veniturilor si cheltuielilor:
Incasarea despagubirii:
5121= 7581 270.000 lei venit neimpozabil
Scoaterea din evidenta a creantei:
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In aceasta situatie, la declararea falimentului, societatea pierde posibilitatea de a recupera TVA. In plus, a inregistat o cheltuiala nedeductibila de 30.000 lei.
In baza carui temei legal putem discuta de incadrarea veniturilor din despagubiri ca venituri neimpozabile?
In baza prevederilor art. 21 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal, nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).
Astfel, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil:
pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu pentru partea acoperita de provizion, potrivit art. 22,
pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in situatiile prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal, respectiv:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.
In situatia in care procedura de faliment nu a fost inchisa consideram ca, la incasarea sumelor de la societatea de asigurari se va scoate din evidenta doar creanta acoperita de polita:
654=411 270.000 lei cheltuiala nedeductibila
5121= 7581 270.000 lei venit neimpozabil (art. 20 lit. c) din Codul fiscal – venit din recuperarea cheltuielilor nedeductibile).
In situatia in care se inchide procedura de faliment pe baza hotararii judecatoresti consideram ca cheltuielile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantei neincasate (diferenta de 30.000 lei) sunt deductibile conform art. 21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal si pentru aceasta suma se poate efectua si ajustarea taxei pe valoare adaugata conform art 138 lit. d) din Codul fiscal.
Potrivit acestuia, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Art. 159 alin. (2) din Codul fiscal stabileste ca, in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).
Astfel, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. In acest sens, societatea va emite o factura cu valorile inscrise cu semnul minus. Factura emisa nu se va transmite beneficiarului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu, economist
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
ANAF a publicat lista contribuabililor cu obligatii fiscale restante la 30 iunie 2024OFICIAL!Ratele romanilor, amanate pana la 9 luni - OUG 37/2020Lichidare societate. Cum procedam la radierea firmei si pentru efectuarea procedurilor de lichidare?ANAF modifica procedura privind recalcularea din oficiu a CASS. Cum arata noul formularCompensare impozit pe profit. Ce se intampla daca D101 este depusa inaintea D100Ultimele articole
Cesiunea de creanta. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE contabila utilaLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Darea in plata. Ce presupune si reglementari cheieSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Articole similare
Grecia primeste un colac de salvare: o noua taxa bancara in zona euroToate firmele din Romania vor plati impozit pe cifra de afaceri. Proprietarii firmelor in insolventa, fara drept de a initia alte afaceriScoatere din evidenta client in FALIMENT. Monografie contabilaDocumentar fiscal: Regimul fiscal aplicabil la scoaterea din evidenta a clientilor incertiStrategia bugetara 2013-2015 revizuita | Revenirea TVA-ului la 19 la sutaUltimele articole
Bugetul unui startup: Cum sa il gestionezi eficient in primul an de activitateCe se intampla cu datoriile unei firme in FALIMENTCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareCONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiArticole similare
Intreprindere individuala. Cum se completeaza corect Registrul-inventar?Cum vor fi SANCTIONATI contribuabilii pentru neplata la termen, nedeclararea sau declararea incorecta a obligatiilor fiscaleIntocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?Ordonanta nr. 5/2020 prevede noi modificari ale Codului de Procedura FiscalaActual: Precizari privind administrarea contributiilor sociale datorate de persoanele fiziceUltimele articole
Cesiunea de CREANTA. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE contabila utilaScoatere din evidenta creante neincasate. MONOGRAFIE contabilaD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completare[MODEL] Contestatie ANAF si ce trebuie sa stii despre contestarea unei decizii impuse de organul fiscalCe se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileArticole similare
ANAF: Informatii importante privind vectorul fiscalGuvernul a aprobat noi masuri pentru reducerea timpului de asteptare la trecerile de frontieraSe pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscalePFA in 2025. EXEMPLU calcul concediu maternitate si crestere copilComunicat CNIPMMR: Propuneri privind imbunatatirea activitatilor de control fiscal si de eliminare a practicilor exagerate asupra IMM-urilorUltimele articole
Impozitarea tichetelor cadou. Reglementari cheie si studii de caz practiceASIGURARE CASS pentru o persoana care NU are venituri. Suma de plata + declaratii si termen limitaBon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieCoasigurat la sanatate? Nu mai e gratuit! Afla cat trebuie sa platesti si ce alternative aiCoasigurat sanatate. Cine NU mai poate beneficia de ASIGURARE fara plata CASSArticole similare
Titlul II, Capitolul 2, partea IICodul fiscal 2011 - Titlul II (partea a V-a)Operatiunea de factoring: Deducere cheltuieliIncasare client incert pentru care s-a constituit provizion deductibil fiscal 30 la sutaControale ANAF 2023. Fiscul a publicat sinteza activitatii de control pentru sem. I din anul acesta. Ce amenzi au fost aplicate?Ultimele articole
Inspectii fiscale ANAF: Ce deficiente au gasit inspectorii in sem. II 2022Ministerul Finantelor propune un nou proiect pentru sustinerea activitatii IMM-urilor: IMM LEASING de echipamente si utilajeInventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specificeTratamentul fiscal al creantelor prescriseSituatii deductibilitate ajustare creante la calculul impozitului pe profitSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA