Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pierderi din creante. Se aplica ajustarea TVA-ului

09-Ian-2013
6039
Unui debitor al societatii i-a fost deschisa procedura insolventei. Printr-o sentinta judecatoreasca a fost admis si confirmat planul de reorganizare. Societatea a fost incadrata la categoria "creante chirografare cf.art.123,lit.7 din Lg.852006".

Conform Planului de reorganizare, prin programul de plati, debitoarea va achita creante chirografare in procent de 0,00%, respectiv,0 lei. Vom vedea astfel, daca in aceasta situatie, creanta poate fi scoasa din gestiune, fiind considerata o cheltuiala deductibila (pentru aceasta creanta a fost constituit un provizion pentru intreaga suma datorata) si poate fi ajustata TVA prin reducerea bazei impozabile.

Solutia consultantului:

In opinia noastra, sunt aplicabile urmatoarele tratamente fiscale:

a) pierderea din creanta este o cheltuiala deductibila fiscal, fiind precizata expres ca o suma ce poate diminua impozitul pe profit, conform norme de aplicare pentru art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, regasite la pct. 23 lit. k) din HG 44/2004.


Inregistrare contabila:

654 "Pierderi din creante" = 4111 "Clienti"/4118 "Clienti incerti" cu intreaga valoare a creantei pierdute.

b) provizionul pentru deprecierea creantei clienti nu mai are obiect si va fi reluat la venituri.
Inregistrare contabila:

491 «Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti» = 7814 «Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante».

Din punct de vedere fiscal, este venit neimpozabil numai partea din provizion ce a fost constituita pe seama unei cheltuieli nedeductibile, conform art. 20 lit. c) din Codul fiscal.

c) din pacate, pentru TVA, ajustarea acesteia se poate face numai dupa pronuntarea definitiva si irevocabila a falimentului clientului societatii dvs., conform art. 138 lit. d) coroborat cu art. 159 alin. (2) din Codul fiscal.

Din intrebare intelegem ca activitatea clientului dvs nu a incetat, acesta isi continua existenta, conform unui plan de reorganizare, astfel, conform actualului cadru normativ din Romania nu se permite ajustarea TVA pentru pierderea din creante ca urmare a reorganizarii conform procedurii insolventei adoptata prin Legea 85/2006.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici