Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Capitalizare sau cheltuiala a perioadei pentru mijloacele fixe

28-Mar-2012
30597
Pentru un mijloc fix in valoare de 3.250 lei achizitionat in 01.01.2010, cu amortizare 1.300 lei, este necesara schimbarea unei surse care s-a ars. S-a achizitionat sursa in valoare de 2100 lei fara TVA. Cum va arata monografia contabila?
 

Raspuns:


La art. 114 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede: "Daca o entitate recunoaste in valoarea contabila a unei imobilizari corporale costul unei inlocuiri partiale (inlocuirea unei componente), atunci ea scoate din evidenta valoarea contabila a partii inlocuite, cu amortizarea aferenta, daca dispune de informatiile necesare."

Din punct de vedere fiscal, la art. 24 alin. (15 indice 1) se arata: "In cazul in care se inlocuiesc parti componente ale mijloacelor fixe amortizabile/imobilizarilor necorporale cu valoare fiscala ramasa neamortizata, cheltuielile reprezentand valoarea fiscala ramasa neamortizata aferenta partilor inlocuite reprezinta cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil.

Valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile/imobilizarilor necorporale se recalculeaza in mod corespunzator, prin diminuarea acesteia cu valoarea fiscala ramasa neamortizata aferenta partilor inlocuite si majorarea cu valoarea fiscala aferenta partilor noi inlocuite, pe durata normala de utilizare ramasa."


Pentru scoaterea din evidenta a acelei parti componente trebuie intocmit Proces Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/ de declasare a unor bunuri materiale (cod 14-2-3/aA), aprobat de OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Fata de datele furnizate de dvs, pesupunem in plus ca durata initiala a mijlocului fix este de 5 ani, din care s-au amortizat 2 ani, durata ramasa 3 ani, iar valoarea initiala a sursei a fost de 1700 lei fara TVA. Valoarea initiala a sursei uzate se poate obtine din factura de achizitie a mijlocului fix (daca au fost defalcate componentele) sau se poate obtine de pe piata, direct de la furnizori sau de pe net.


a) - scoaterea din evidenta a sursei arse:

% = 213 1700 lei

2813 680 lei (= 1700 lei/5 ani*2 ani)

6583 1020 lei - valoarea ramasa de amortizat



b) - inregistrarea sursei noi de 2100 lei fara tva (prin capitalizare):

% = 404 2604 lei

213 2100 lei

4426 504 lei



Durata de functionare ramasa a intregului ansamblu va fi tot de 3 ani.

Rezulta ca noua valoare fiscala ramasa de amortizat a mijlocului este de 3030 lei (3250 lei-1300 lei-1020 lei+2100 lei), care se va amortiza pe durata ramasa de 3 ani.

Facem urmatoarea remarca:

La art. 107 din reglementari se arata:

"(1) Costul reparatiilor efectuate la imobilizarile corporale, in scopul asigurarii utilizarii continue a acestora, trebuie recunoscut ca o cheltuiala in perioada in care este efectuata.

(2) Sint recunoscute ca o componenta a activului, sub forma cheltuielilor ulterioare, investitiile efectuate la imobilizarile corporale.

Acestea trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial. Obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare."

De asemenea, la punctul 2 al cap. III din Cataogul mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2139/2004 se arata:

"Investitiile efectuate la mijloacele fixe sub forma cheltuielilor ulterioare trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare.

Obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare."

Ca urmare, daca aceasta noua piesa nu schimba parametrii initiali, in sensul imbunatatirii acestora, cresterii performantelor mijlocului fix, ci doar ii mentine la nivelul initial, fara de care ansamblul nu poate functiona, atunci piesa respectiva se va inregistra pe cheltuieli cu reparatiile, in perioada in care s-a achizitionat. Astfel, se va efectua doar scoaterea din evidenta a piesei defecte, conform monografiei redate la litera a), fara a se inregistra capitalizarea piesei noi. Aceasta se va inregistra direct pe cheltuieli:

% = 401 2604 lei

611 2100 lei

4426 504 lei.


In aceste conditii, valoarea ramasa de amortizat a ansamblului va fi de 930 lei (3250 lei-1300 lei-1020 lei), pe o perioada de 3 ani.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016