Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comunicatul Uniunii Profesiilor Liberale din Romania cu privire la intentia Ministerului de Finante de a recalifica activitatile desfasurate de profesionistii liberali ca dependente

03-Iul-2015
4550

Existenta conflictului legal intre prevederile Codului Fiscal si Normele Metodologice de aplicare privind reconsiderarea activitatii desfasurate de o persoana fizica independenta ( PFI ) este, de acum, de notorietate, este acceptata si mai ales a fost abordata intr-un sens constructiv, cel putin pana la proba contrarie, de catre autoritati.

TRECUTUL

Este legal, dar si moral ca, atata timp cat se admite existenta unui conflict legislativ evident si indiscutabil, nu contribuabilul trebuie sa fie victima lipsei de claritate legislativa.

Salutam intentia manifestata de autoritati, Guvern / Ministerul Finantelor Publice, de a anula eventuale obligatii istorice identificate de autoritatile fiscale, rezultand dintr-o interpretare abuziva a legislatiei cu privire la reconsiderarea unor activitati independente ca dependente in legatura cu
profesiile liberale (libere).

Asteptam ca textul de lege cu privire la anularea acestor obligatii fiscale sa fie nu doar promovat de Guvern, ci si sustinut atat de parlamentarii puterii cat si ai opozitiei, subiectul fiind unul de interes pentru un segment important al societatii civile, peste o jumatate de milion de persoane care se
constituie in motorul a ceea ce numim clasa de mijloc.

VIITORUL

Consideram o abordare corecta incercarea de definire in noul Cod Fiscal a activitatii independente, spre deosebire de vechiul Cod in care se definea activitatea dependenta intr-un mod abuziv, lasand mult prea multa libertate de interpretare autoritatilor fiscale.

Listarea unor criterii rezonabile de independenta si impunerea incadrarii in majoritatea criteriilor astfel identificate este o abordare principial corecta, DAR aplicabila exclusiv, in opinia noastra, persoanelor fizice autorizate ( PFA ) nu si persoanelor fizice independente ( PFI ).

De ce? Pentru ca PFI, adica membrii breslelor de profesii liberale desfasoara activitati de natura independenta prin insasi esenta lor atata timp cat respecta toate obligatiile impuse de apartenenta la breasla. Iar apartenenta la breasla este confirmata de structurile organizatorice ale respectivelor asociatii reglementate, de regula, prin lege.

In concluzie, prezumtia si deci regula, nu exceptia, trebuie sa fie ca activitatea desfasurata de PFI este independenta asa cum prezumtia trebuie sa fie ca autoritatile fiscale, care se prezinta la control sunt angajate ANAF, fara a trebui sa treaca printr–un set de criterii de reconfirmare a calitatii lor.
in acest sens, vrem sa completam incercarea de identificare in textul noului Cod Fiscal a conditiilor cumulative pe care le indeplinesc profesiile liberale:

- existenta si respectarea unui Statut ;
- existenta si respectarea unui Cod de Etica ;
- plata unei cotizatii fixe si / sau variabile ;
- investitia de bani si timp in programe obligatorii de pregatire
profesionala continua ;
- independenta totala in prestarea serviciilor ;
- incheierea unui contract si plata unei polite de asigurare civila
profesionala;
- asumarea raspunderii personale pentru activitatile prestate ;
- respectarea unor norme metodologice, standarde sau « bune practici « ;
- implicarea unui nivel de educatie superioara ;
- existenta unui organ de supraveghere din partea breslei in legatura cu respectarea calitatii serviciilor, identificarea conflictelor de interes si a concurentei neloiale etc.;
- mai presus de toate SERVIREA INTERESULUI PUBLIC.

Nu sunt oare cele de mai sus suficiente argumente juridice si faptice care sa demonstreze ca activitatea membrilor acestor bresle este esentialmente de natura independenta ? Raspunsul este DA si speram sa fie auzit de toti cei care au un rol de jucat nu numai in redactarea noului Cod Fiscal, dar si in protejarea valorilor specifice breslelor de profesii liberale.

EMILIAN RADU,
PRESEDINTELE
UNIUNII PROFESIILOR LIBERALE DIN ROMANIA

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici