Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli aferente achizitiilor din perioada in care societatea nu are cod valid. Cand devine TVA-ul deductibil?

15-Dec-2016
2862

Stabilim prin cele ce urmeaza care este regimul fiscala al TVA de pe facturile de achizitie in cazul unei societati careia i-a fost anulat din oficiu codul de inregistrare in scop de TVA. De asemenea, vom vedea daca factura de achizitie se inregistreaza cu intreaga valoare pe contul de cheltuiala corespunzator si daca in acest caz TVA-ul de pe factura devine o cheltuiala deductibila fiscal la calculul impozitului pe profit sau daca acest TVA trebuie inregistrat drept cheltuiala nedeductibila intr-un cont separat (de exemplu un analitic nedeductibil la 6588).

Potrivit prevederilor art. 92 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala incepand cu data de 1 ianuarie 2016 o persoana juridica este declarata inactiva si implicit i se anuleaza codul de inregistrare in scop de TVA daca nu indeplineste una din conditiile prevazute la alin. (1), lit. a)-g).

Acestea se refera la neindeplinirea obligatiilor declarative, sustragerea de la controalele efectuate de organul fiscal, persoana nu mai functioneaza la domiciliul fiscal declarat, intrarea in inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului, expirarea duratei de functionare sau a detinerii spatiului cu destinatia de sediu social, inexistenta organelor statutare.

Constatarea inactivitatii, aducerea la cunostinta, formularele utilizate etc. sunt reglementate de prevederile Opanaf nr. 3846/2015 privind aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Potrivit prevederilor art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, persoana impozabila careia, conform dispozitiilor art. 316, alin. (11), lit. b) – e) si lit. h) i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor efectuate, dar este obligata sa colecteze si sa plateasca TVA colectata aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. De asemenea nu poate deduce cheltuielile aferente.



In speta prezentata de d-voastra retinem ca societatea a efectuat o achizitie si a primit o factura care cuprinde si taxa aferenta, care insa nu poate fi dedusa dupa data anularii codului de TVA. In acest caz, TVA aferenta bunurilor achizitionate se include in costul acestora, iar cheltuiala (valoarea bunurilor inclusiv TVA) este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal.

Pe perioada inactivarii fiscale, TVA care nu poate fi dedusa si devine element de cost/cheltuiala conform regementarilor contabile, este nedeductibila impreuna cu restul cheltuielilor la calculul rezultatului fiscal. Aceste cheltuieli nedeductibile in ansamblul lor se vor reflecta in declaratia anuala privind impozitul pe profit la "alte cheltuieli nedeductibile" din formularul 101.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016